logo
wvhj2023
© Hilda Weges | Dreamstime.com
© Hilda Weges | Dreamstime.com
6 juli 2021

Makelaars: isolatie en zonnepanelen hebben positief effect op verkoopprijs woning

Isolatie en zonnepanelen zijn de duurzaamheidsmaatregelen die het meest positieve effect hebben op de verkoopprijs van een woning. Dat blijkt uit onderzoek van NVDE en NVM onder bijna 600 makelaars.

Aan het onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Duurzame Energie (NVDE) hebben 570 leden van de Nederlandse Coöperatieve Vereniging van Makelaars en Taxateurs (NVM) meegewerkt. De makelaars geven in het onderzoek dat uitgevoerd is door Motivaction aan dat duurzaamheid een grotere rol speelt op de woningmarkt dan 5 jaar geleden en dat duurzaamheid alsmaar belangrijker zal gaan worden.

Energielabel geen gunstig effect
Het merendeel van de makelaars vindt dat verduurzaming een positief effect heeft op de verkoopbaarheid van een woning (79 procent). Dat geldt ook voor de verkoopprijs waar 77 procent van de makelaars aangeeft een positief effect te zien. Een minder duurzaam huis is in de toekomst steeds moeilijker verkoopbaar, zegt 44 procent.

Makelaars zien dat potentiële kopers met name isolatie en zonnepanelen belangrijke duurzaamheidskenmerken vinden bij de aanschaf van een nieuwe woning. Ook zien zij dat deze duurzaamheidskenmerken zowel een positief effect hebben op de verkoopprijs als op de snelheid waarmee een woning wordt verkocht.

Hoewel de meeste makelaars geen gunstig effect zien van energielabel op de verkoopsnelheid, worden de verschillende duurzaamheidskenmerken relatief frequent gebruikt om woningen aan te prijzen.

Zonnepanelen en zonneboilers
51 procent van de makelaars denkt dat potentiële kopers de aanwezigheid van zonnepanelen (zeer) belangrijk vindt. 40 procent van hen denkt dat kopers die niet belangrijk, maar ook niet onbelangrijk vinden. Tot slot zou 9 procent van de consumenten die een koopwoning zoekt de aanwezigheid van zonnepanelen (zeer) onbelangrijk vinden. 14 procent van de makelaars geeft daarbij aan samen te werken met zonnepanelenleveranciers.

De aanwezigheid van een zonneboiler vinden potentiële kopers volgens de makelaars een stuk minder belangrijk: 50 procent van de consumenten die een woning wil kopen zou dit (zeer) onbelangrijk vinden en 40 procent vindt niet belangrijk, maar ook niet onbelangrijk. Tot slot vindt 10 procent het (zeer) belangrijk dat er een zonneboiler aanwezig is.

Verkoopprijs
Op de vraag wat de 3 belangrijkste eigenschappen zijn die een positief effect hebben op de verkoopprijs van een woning, gaven zij onderstaande antwoorden.

Maatregel

1e keuze

2e keuze

3e keuze

Niet in top 3

Isolatie

66 procent

22 procent

10 procent

2 procent

Zonnepanelen

19 procent

43 procent

34 procent

5 procent

Vloerverwarming

12 procent

30 procent

34 procent

23 procent

Warmtepomp

3 procent

3 procent

17 procent

77 procent

Stadsverwarming

-

-

1 procent

99 procent

Zonneboilers

-

1 procent

4 procent

95 procent

Verkoopsnelheid
De ondervraagde NVM-leden stellen dat duurzaamheidsmaatregelen een wezenlijk effect hebben op de verkoopsnelheid. Op de vraag wat de 3 belangrijkste eigenschappen zijn die een positief effect hebben op de snelheid waarmee een woning wordt verkocht, gaven zij onderstaande antwoorden.

Maatregel

1e keuze

2e keuze

3e keuze

Niet in top 3

Isolatie

70 procent

19 procent

10 procent

1 procent

Zonnepanelen

15 procent

41 procent

38 procent

6 procent

Vloerverwarming

11 procent

35 procent

32 procent

21 procent

Warmtepomp

2 procent

4 procent

15 procent

79 procent

Zonneboilers

-

1 procent

4 procent

95 procent

Stadsverwarming

-

1 procent

1 procent

98 procent

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten