logo
wvhj2023
© wUrck architectuur stedenbouw landschap
© wUrck architectuur stedenbouw landschap
23 juni 2021

Nieuwe weg N434 krijgt drijvend zonnepark en batterijen voor energieopslag

Het knooppunt Hofvliet in de provincie Zuid-Holland wordt voorzien van een drijvend zonnepark met 4.600 zonnepanelen en een energieopslagsysteem met flowbatterijen. Dit als onderdeel van het project RijnlandRoute.

De provincie Zuid-Holland heeft de ambitie om de infrastructuur energiezuiniger te maken en tegelijkertijd de benodigde energie duurzaam op te wekken. Daarom is besloten om binnen het project RijnlandRoute een zonneweide te realiseren die ongeveer driekwart van de benodigde energie voor de nieuwe N434 gaat opleveren.

Drijvend
De N434 is een nieuwe oost-westverbinding tussen de A44 bij Katwijk en de A4 bij Leiden. De weg bestaat uit een circa 2,5 kilometer lange tunnel en een verdiepte ligging van ongeveer 1,4 kilometer. De N434 sluit met 2 nieuwe knooppunten aan op de bestaande rijkswegen. Ook delen van de A44 en de A4 worden aangepast. Zo ontstaat uiteindelijk de RijnlandRoute.

De uitvoering en onderhoud van het zonnepark zal door aannemer Comol5 worden gedaan. Voor het zonnepark moeten eerst nog de benodigde procedures worden doorlopen. In overleg met een landschapsarchitect is ervoor gekozen om de zonnepanelen met drijvers op water te leggen. Het voordeel daarbij is dat de zonnepanelen hierdoor laag en zoveel mogelijk uit het zicht in het landschap liggen. Ook hoeft er niet gemaaid te worden tussen de zonnepanelen. Verder is gekozen voor een oost-westoriëntatie; omdat de zon draait, is zo de opbrengst van energie meer verspreid over de dag.

1,5 miljoen kilowattuur
De zonnepanelen zorgen ervoor dat de CO2-uitstoot in een periode van 25 jaar met ruim 20.000 ton afneemt. De opbrengst van de bijna 4.600 zonnepanelen wordt geschat op ruim 1,5 miljoen kilowattuur per jaar. De N434 – inclusief de Corbulotunnel – gaat jaarlijks ongeveer 2 miljoen kilowattuur aan elektriciteit verbruiken voor onder andere ventilatie, verlichting en diverse andere installaties in de tunnel.

Flowbatterijen
Om een deel van de opgewekte energie op te slaan, worden flowbatterijen gebruikt. Het overschot aan opgewekte stroom van overdag wordt opgeslagen om ’s nachts weer gebruikt te worden voor het verlichten van de tunnel. Ook wordt de stroom gebruikt voor diverse andere installaties.

Een van de andere innovaties die wordt toegepast om energie te besparen, is het verlichten van de inritten van de tunnel met Solar Optic Fiber, glasvezel-lenzen die licht opvangen en meedraaien met de zon.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten