logo
wvhj2023
hero-image
27 oktober 2014

‘Schaalvergroting voor residentiële segment essentieel’

Schaalvergroting in het residentiële segment is voor de zonne-energiesector essentieel om een gezond businessmodel de creëren.Dit stelt Frans van den Heuvel, de Nederlander aan het roer van het Engelse Solarcentury.

Het IKEA-concept – waar Hanergy en Solarcentury verantwoordelijk zijn voor de uitvoering – is volgens de topman een succesvol voorbeeld. Frans van den Heuvel ziet binnen Europa Engeland en ook Nederland als lichtpunten in een overwegend teruglopende Europese zonne-energiemarkt. Als internationale marktpartij plukt Solarcentury volgens Van den Heuvel momenteel sterk de vruchten van haar globale footprint. ‘Nu veel Europese markten terugvallen, investeren wij de afgelopen twee jaar in de opkomende markten zoals Latijns-Amerika en Afrika.’

Energiemix
Maar ook binnen Europa zijn er volgens Van den Heuvel nog volop kansen. ‘Zowel in Nederland als Engeland leeft bij de overheid het besef dat zonne-energie een cruciaal onderdeel van de energiemix is om aan de 2020-doelstellingen te kunnen voldoen. Met zonne-energie kan men ook het snelst accelereren om die doelen te realiseren. In Engeland heeft het huidige kabinet zich hard gemaakt voor duurzaamheid. Hierbij loopt de solar markt in Engeland weliswaar nog iets voor op Nederland, maar Nederland is echter veel verder met energiebesparing in de breedte. In Engeland begint men bijvoorbeeld pas recentelijk met uitgebreide programma’s voor het isoleren van gebouwen.’
De politieke steun om zonne-energie te stimuleren zal er in Engeland volgens Van den Heuvel nog geruime tijd blijven. ‘Het ontwikkelen van zonneparken in het vrije veld wordt weliswaar afgeremd, maar dat is logisch en dit gebeurt op enig moment in alle landen met een hoge bevolkingsdichtheid. Tegelijkertijd is het zowel voor de Engelse als Nederlandse overheid een uitdaging om het budget te beheren. In Engeland worden installaties in het vrije veld mede afgeremd vanwege de snel stijgende kosten voor de overheid. Een gelijke trend zie je in Nederland waar met grote regelmaat discussie ontstaat over de kosten van duurzame energie.’

Commerciële daken
Maar niet alleen voor de overheid zijn er uitdagingen, ook de marktpartijen moeten bepaalde zaken oppakken. Zo heeft Solarcentury volgens Van den Heuvel niet voor niets afgelopen zomer een nieuw concept geïntroduceerd om alle onduidelijkheden en gaten te dichten in de propositie richting eigenaren en huurders van industriële en commerciële gebouwen. ‘Wij hebben hiertoe samen met Jones Lang LaSalle (JLL) en retailketen Sainsbury een onderzoek uitgevoerd. Dit heeft tot de nieuwe propositie geleid met de naam PROGRESS. Waar wij vorig jaar een hele grote pijplijn met potentiële projecten hadden, kregen wij die vanwege juridische en financiële hobbels niet omgezet in opdrachten. Nu lukt dat wel.’

IKEA
Voor de residentiële markt ziet Van den Heuvel de uitdaging om op te schalen. ‘Je kunt als aanbieder niet een paar keer een klant bezoeken alvorens je een systeem aanbrengt, daar is de marge eenvoudigweg niet voor aanwezig. Het concept van IKEA – waar wij samen met Hanergy aan de IKEA-consumenten de levering van zonnepanelen verzorgen – is hier een antwoord op. De periode tussen bezoek door de consumenten aan IKEA en de installatie op het dak is tot een minimum beperkt. Het is een strak ingericht proces waarmee hoge kwaliteit en de benodigde schaalgrootte voor kostenvoordelen bereikt wordt.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten