logo
wvhj2023
© TenneT
© TenneT
16 april 2021

TenneT plaatst eerste wintrackmasten van nieuwe stroomsnelweg provincie Zeeland

TenneT heeft de eerste hoogspanningsmasten van de nieuwe hoogspanningsverbinding van 380 kilovolt tussen Borssele en Rilland geplaatst. Deze stroomsnelweg is essentieel voor het transporteren van de elektriciteit.

Daarbij gaat het om stroom van de bestaande én toekomstige windparken op zee die in Borssele aan land komen en de uitwisseling van stroom met België. De verbinding draagt bij aan een robuust en toekomstgericht elektriciteitsnetwerk, zodat de landen onderling elektriciteit kunnen uitwisselen.

Kleinere magneetvelden
TenneT maakt bij deze hoogspanningsverbinding gebruik van wintrackmasten, die beter inpasbaar zijn in de omgeving en zorgen voor kleinere magneetvelden dan vakwerkmasten. De nieuwe stroomsnelweg van Borssele naar Rilland is 48 kilometer lang en wordt in 2023 in gebruik genomen. De eerste masten zijn het begin van een nieuwe, grote elektriciteitsverbinding in Zeeland. De transportcapaciteit van de huidige verbinding wordt al volledig benut en onderhoud aan deze verbinding is daardoor niet meer mogelijk.

De nieuwe hoogspanningsverbinding bestaat uit 207 wintrackmasten gemaakt van voornamelijk beton en 2 vakwerkmasten gemaakt van staal. De wintrackmasten hebben een rank en strak profiel, een omgevingsneutrale kleur en zijn zo ontworpen dat de zogenoemde magneetveldzone aanzienlijk wordt versmald. De 2 vakwerkmasten komen langs het Kanaal door Zuid-Beveland te staan, omdat daar vanwege doorgang van schepen een hogere mast nodig is. In deze verbinding worden van Borssele tot Willem-Annapolder 2 verbindingen van 380 kilovolt gecombineerd in 1 mast. TenneT combineert daarnaast de nieuwe hoogspanningsverbinding met de bestaande verbindingen in de Zak van Zuid-Beveland en tussen Willem-Annapolder en Rilland. Hierdoor is 42 kilometer van de bestaande verbinding overbodig. Deze breekt TenneT af na realisatie van de nieuwe verbinding. Het gaat om 131 vakwerkmasten die verdwijnen uit het landschap.

2023 in gebruik
In de zomer van 2020 zijn aannemers BAM Infra en Switch (Strukton / Mobilis) gestart met de bouw van de nieuwe verbinding. BAM en Switch zijn verantwoordelijk voor het aanleggen van de bouwwegen en mastfunderingen. BAM Infra verzorgt het traject van Borssele tot aan Willem-Annapolder. Switch zorgt voor het tracé van Willem-Annapolder tot Rilland. Valmont en VDL Network Supplies leveren en richten de masten op en SPIE zorgt voor de geleidermontage. De nieuwe verbinding wordt in 2023 in gebruik genomen.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten