Waar de Ombudsman eind januari meldde in een week tijd meer dan 300 klachten te hebben ontvangen van eigenaren van zonnepanelen vanwege de vernietiging van de overgangsregeling van de terugdraaiende teller, is dat aantal inmiddels opgelopen naar circa 2.000. In het jaarverslag meldt de Vlaamse Ombudsdienst de vinger aan de pols te houden omtrent het noodzakelijke vertrouwensherstel.
Klachtenbeeld
Maar het klachtenbeeld gaat volgens de Ombudsman niet alleen over de terugdraaiende teller. Er zijn ook klachten over plaatselijke verzadigde netten waardoor omvormers uitvallen. ‘Het Fluvius-klachtenrapport erkent het al enkele jaren aanslepende probleem’, schrijft de Ombudsdienst. ‘Burgers in deze situatie moeten vaststellen dat het financiële plaatje totaal niet klopt. Zij betalen evenzeer het prosumententarief, maar produceren minder groene stroom dan voorzien, waardoor er dus minder kan gecompenseerd worden en ze meer dure stroom zelf moeten afnemen en betalen. Voor heel wat installaties betekent dat ook dat er minder groenestroomcertificaten worden gehaald dan verwacht. Verliezen kunnen aanzienlijk oplopen.’
Bij heel wat klagers was er initieel geen probleem, maar ontstond het probleem volgens de Ombudsman pas ‘en cours de route’, doordat er meer en meer installaties werden aangesloten in de buurt. ‘En zeker wanneer het duidelijk is dat Fluvius op voorhand op de hoogte was, is er weinig begrip voor het gebrek aan voorafgaandelijke waarschuwingen rond een lokaal verzadigd net. Wie zijn schade vergoed wenst te zien, valt onder het gemeenrechtelijk aansprakelijkheidsregime en het is niet evident om de exacte schade te bewijzen.’
Schade vergoeden
De Vlaamse Ombudsdienst brengt er begrip voor op dat niet zomaar dadelijk overal kabels vervangen of bijgelegd kunnen worden. ‘Maar we bevelen wel aan dat Fluvius een eenvoudig en duidelijk kader zou ontwikkelen om deze schade te vergoeden.’
Een tweede aandachtspunt betreft een aanbeveling aan Fluvius om meer proactief het gesprek aan te gaan met zonnepaneeleigenaren die van tarief wisselen buiten hun vaste maand van meteropname. ‘Het is een problematiek die in 2020 veelvuldig aan de orde was bij de installatie van digitale meters. In heel wat gevallen werd van die gelegenheid gebruikgemaakt om aan gunstige voorwaarden van tarief te wisselen, maar dat leidde vaak tot pijnlijke facturen achteraf (verlies van de meename van het productieoverschot bij de vervanging van de meter). Zorg dus voor een oplossing zodat de meename van het productieoverschot bij de plaatsing van de digitale meter, zoals voorzien in het Energiebesluit, ook steeds gerealiseerd wordt.’
Elektrosensitiviteit
Een nieuw fenomeen waarmee de Ombudsman in 2020 te maken kreeg, zijn weigeraars van de digitale meter vanwege elektrosensitiviteit. ‘Er is wetenschappelijke consensus dat dit fenomeen niet aangetoond kan worden, maar het is nu toch vooral uitkijken naar een snelle bekabelde oplossing om zo een streep te kunnen trekken onder alle discussies.’