logo
wvhj2023
© NKL
© NKL
1 maart 2021

Proef in Hoofddorp met batterijen in straatmeubilair

Met batterijen verstopt in straatmeubilair en slimme laadzuilen is het laadplein voor elektrische voertuigen (ev) in het stadshart van Hoofddorp een innovatief project.

Initiatiefnemer Peter van Dam van SlimLaden vertelt hoe het eerste Laadplein-2-Grid in Nederland een tussenoplossing is in de energietransitie. Van Dam wilde iets doen met Vehicle-2-Grid (V2G), maar de meeste elektrische auto’s zijn technisch nog niet in staat om terug te leveren aan het net.

Laadplein-2-Grid
‘We bedachten dat we een Laadplein-2-Grid konden maken. Niet de individuele auto, maar een centrale batterij realiseert de balancering op het energienet. Op die manier kunnen we ook terugleveren aan het net’, legt Van Dam uit. Dat idee had nogal wat voeten in de aarde, want het plein ligt midden in de openbare ruimte. De oplossing moest veilig en esthetisch zijn. ‘Uiteindelijk is gekozen om de batterij te verwerken in straatmeubilair. Het gaat om duurzaam én hufterproof materiaal, dat er ook nog eens fraai uitziet.’

12 parkeerplekken
Naast de uitwerking van het idee voor een Laadplein-2-Grid kreeg Van Dam te maken met nog een paar uitdagingen. Zo was de gemeente enthousiast, maar was het lastig om 12 parkeerplekken uit het aanbod te halen voor de realisatie van het plein. Uiteindelijk werd een compromis gevonden in de toestemming voor 2 permanente plekken voor ev’s. Ook hier koos Van Dam voor een niet-alledaagse oplossing.

‘We wilden variabele plekken aanleggen’, zegt hij. Daarvoor werd een systeem ontwikkeld waarbij via sensoren en software de beschikbaarheid van laadmogelijkheden wordt geregeld. De ‘klassieke’ laadpaal met 2 laadpunten is vervangen door een laadzuil met sensoren en een display met gekleurde lichten. Chauffeurs kunnen via aanwijzingen op de laadzuilen zien waar ze kunnen laden. De sensoren kunnen een auto herkennen en via de software en de laadpaal wordt vastgelegd of de auto ook daadwerkelijk gaat laden op het plein. Al naar gelang de behoefte worden parkeerplekken beschikbaar gesteld. Op deze manier kunnen zowel ev-rijders als bezitters van een fossiele-brandstofauto worden bediend. Van Dam spreekt van ‘combinatieparkeren’.

Genoeg mogelijkheden
Het plein heeft nog een andere functie. Overdag zullen er vooral kortparkeerders gebruik van maken. In de avonduren, als de winkels gesloten zijn, kunnen buurtbewoners er laden.

Van Dam noemt zijn Laadplein-2-Grid een tussenoplossing in de energietransitie. ‘Mensen zien het plein nu nog als een plek met 12 parkeerplekken, waarvan er 2 bestemd zijn voor ev’s. Maar dat gaat in de komende jaren veranderen.’ Hij denkt dat het aantal ev-rijders in de komende jaren zo zal toenemen, dat het dynamisch parkeersysteem zoals dat nu is aangelegd, overbodig zal zijn. Maar tot het zover is, ziet hij genoeg mogelijkheden. Zo denkt Van Dam dat het systeem bijvoorbeeld ook goed zal werken in parkeergarages. Het Laadplein-2-Grid is een pilot. Met de ervaringen die daar worden opgedaan, kunnen geïnteresseerden kijken of zo’n plein ook in hun plannen past.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten