De bepalingen in de Energiewet over aansluiten, transport en congestiemanagement ziet de hoogspanningsnetbeheerder als een sterke verbetering: ‘Ze bieden alle partijen een afgewogen kader voor de spelregels voor toegang tot en gebruik van het net.’
Jaarlijkse wijziging nodig
‘Een omvangrijke stelselwijziging zoals deze Energiewet is nodig om daarna weer meer incrementele verbeterstappen te kunnen zetten’, vervolgt TenneT. ‘De lange doorlooptijd die gemoeid is met zo'n stelselwijziging staat echter op gespannen voet met de dynamiek waarin het energiesysteem zich bevindt. Na inwerkingtreding van de Energiewet zullen kleinere wetsvoorstellen nodig zijn om onderwerpen die nu nog niet geregeld kunnen worden in te bedden in het nieuwe stelsel. Daarnaast is het te overwegen om op jaarlijkse basis de Energiewet middels kleinere en snellere wetsvoorstellen te wijzigen.’
Het bouwwerk van wet- en regelgeving is middels het nu geconsulteerde wetsvoorstel volgens TenneT namelijk nog niet compleet, er zijn veel bepalingen die verwijzen naar Algemene Maatregelen van Bestuur (AMvB’s) en Ministeriële Regelingen (MR’s) die nog moeten worden opgesteld of gewijzigd. ‘We moedigen het ministerie aan om zo spoedig mogelijk ook inzicht te verschaffen in deze ontwerp lagere regelgeving, om de volledige werking van het bouwwerk van wet- en regelgeving integraal te kunnen beoordelen en hieraan te kunnen bijdragen.’
Aansluiten
Een verzoek om een netaansluiting aan te leggen, kan worden geweigerd als er niet voldoende transportcapaciteit is. Daarmee wordt voorkomen dat systeembeheerders aansluitingen moeten aanleggen waar de klant feitelijk geen gebruik van kan gaan maken omdat er geen transportcapaciteit is.
Indien een aansluitverzoek wordt geweigerd, wordt er van de netbeheerder verlangd dat die weigering gemotiveerd is, dat alternatieve aansluitlocaties worden aangeboden aan de verzoeker en dat informatie wordt verschaft over welke uitbreidingsinvesteringen noodzakelijk zijn om op termijn te kunnen voldoen aan zijn aansluitverzoek op die locatie. TenneT onderschrijft het belang voor partijen om die eisen te stellen aan een weigering om een aansluiting te realiseren. Wel heeft de organisatie 1 kritische kanttekening. ‘De enige reden om een aansluitverzoek te weigeren die in de Energiewet wordt gegeven, is het ontbreken van voldoende transportcapaciteit. In de huidige praktijk komt het tevens voor dat verzoeken tot aansluiting op een door de aangeslotene gewenst punt in het systeem niet kunnen worden ingewilligd, omdat er op dat punt in het systeem (station) geen fysieke ruimte is om in een aansluitveld te voorzien of er anderszins onoverkomelijke technisch beperkende factoren zijn. Gebrek aan voldoende fysieke aansluitruimte om te voorzien in de aansluiting zou tevens als reden moeten worden opgenomen om een aansluitverzoek te weigeren.
Redelijke termijn
Op een aansluitverzoek moet binnen een redelijke termijn worden gereageerd en de aansluiting moet vervolgens binnen een redelijke termijn worden gerealiseerd. ‘Wat die redelijke termijn is, wordt nader bij AMvB bepaald, maar de impact hiervan op TenneT is nog onduidelijk’, schrijft de organisatie. ‘Voor aansluitingen van groter dan 10 megavoltampère zal een uniforme redelijke termijn niet mogelijk zijn, omdat dergelijke grote aansluitingen op het transmissiesysteem per definitie maatwerk is. De omstandigheden van het geval bepalen wat voor dergelijke aansluitingen een redelijke termijn is.’
TenneT pleit er daarom voor dat een zachte norm voor grote aansluitingen in de AMvB behouden moet blijven.
Transportcapaciteit
Op dit moment is het op basis van het huidige wetsvoorstel volgens de hoogspanningsnetbeheerder nog niet goed te beoordelen wanneer een verzoek om transportcapaciteit mag worden geweigerd.
‘Voor TenneT is het belangrijk om objectief te kunnen vaststellen wanneer er sprake is van onvoldoende capaciteit (en dus weigering) en wanneer er wel schaarste is aan capaciteit maar deze schaarste moet worden gemanaged door de inzet van de in de wet voorziene instrumenten: congestiemanagement, geheel of gedeeltelijk onderbreekbare transportrechten, inkoop flexibiliteit als alternatief voor verzwaren en de inperking van gecontracteerde transportcapaciteit indien deze capaciteit niet wordt gebruikt (use-it-or-lose-it). De bovengenoemde instrumenten die in het ontwerp wetsvoorstel zijn opgenomen, verwelkomen we. … De AMvB die toeziet op nadere invulling van het voldoen (of weigeren) van transportverzoeken zal tevens concreet moeten regelen in welke situaties een financiële vergoeding aan de orde is bij het niet of niet volledig voldoen aan transportverzoeken en de wijze van bepaling van die financiële vergoeding (via een marktmechanisme, kosten-gebaseerd of op basis van contractuele afspraken).
Congestiemanagement
In de Energiewet is het volgens TenneT onduidelijk of ook klanten met een aansluiting op het transmissiesysteem op zee vallen onder de regels voor congestiemanagement, zodat ook deze grootverbruikers bij kunnen dragen om congestie binnen het transmissiesysteem op land te verhelpen. ‘Door te verduidelijken dat de aangeslotenen op het transmissiesysteem op zee op gelijke wijze meedoen, komen zij in een gelijke positie als de aangeslotenen op het transmissiesysteem op land’, besluit TenneT.
Lees ook:
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.