Bovendien moeten kostenverhogende aspecten van dakgebonden zonnepaneelinstallaties, zoals bijvoorbeeld pv-carports, tijdelijk gesubsidieerd worden. Dat adviseert de onafhankelijke werkgroep Zon op daken aan het Nationaal Programma Regionale Energiestrategie (NP RES). De onafhankelijke werkgroep heeft een knelpuntenanalyse gemaakt en oplossingsrichtingen ontwikkeld voor de door de RES-regio’s ervaren knelpunten bij – de gewenste versnelling van – zon op daken. Daarbij gaat het enkel om zonnepanelen; zonthermische toepassingen (red. zonnewarmte) op daken maakten geen deel uit van de opdracht van de werkgroep.
Niet eerst, maar én
De werkgroep onderschrijft dat daken en andere oppervlakten zoveel mogelijk benut dienen te worden voor zon-pv en andere dubbelfuncties: ‘Zoveel mogelijk wil echter niet zeggen dat eerst alle potentieel bruikbare daken en andere oppervlakten dienen te zijn gerealiseerd, alvorens er wordt overgegaan tot grootschalige zonneparken op (landbouw)grond. Er zijn te veel knelpunten en er is voor de overheid te veel afhankelijkheid van andere actoren om de afspraken uit het klimaatakkoord in het jaar 2030 te halen zonder grootschalige pv op (landbouw)grond. Dit nog los van de vraag of daken op termijn wel voldoende potentie bieden voor opwekking van duurzame energie.’
Als maatschappelijke investeringen en opbrengsten enkel worden gezien als investeringskosten in aanleg en aansluiting van zonnepanelen en opbrengsten van de elektriciteit, dan zijn er volgens de werkgroep veel situaties waarin zon op daken het op dit moment aflegt tegen zon op (landbouw)grond. ‘Daarom is het van belang andere maatschappelijke opbrengsten mee te wegen, zoals meer draagvlak voor de energietransitie, het beschikbaar houden van grond voor andere functies en het voorkomen van aantasting van het landschap. Daar mag een hogere investering tegenover staan. Maar dit vraagt om bewuste politieke keuzes, zowel op Rijksniveau (zoals in de voorkeursvolgorde zon) als in de RES-regio's. Keuzes waarbij (maatschappelijke) investeringen worden gewogen ten opzichte van niet zo gemakkelijk in geld uit te drukken baten zoals draagvlak, zorgvuldig ruimtegebruik en een mooi landschap.’
Deel knelpunten opgelost
De werkgroep heeft gekeken naar alle vormen van dubbel ruimtegebruik en onder daken vallen daarom ook parkeerplaatsen, geluidsschermen, stortplaatsen, waterbassins en gevels. De voorkeursvolgorde zon komt volgens de RES-regio’s slechts beperkt tot zijn recht door alle belemmeringen die er zijn voor zon op daken.
De werkgroep constateert dat een aanzienlijk aantal van de knelpunten die door de RES-regio’s zijn benoemd inmiddels al zijn opgelost. Bij deze knelpunten is het zaak om vooral in te zetten op de bekendheid van de oplossingen die zijn getroffen. Voor nog niet opgeloste knelpunten heeft de werkgroep een aantal oplossingsrichtingen uitgewerkt die er vertrouwen in geven dat het realiseren van zon op daken versneld en uitgebreid kan worden.
3 soorten oplossingen
De werkgroep stelt dat er ‘Geen eenvoudige grote klappers te maken’ zijn waarmee de uitrol van zonnepanelen op daken direct versneld wordt. ‘Het oplossen van één knelpunt betekent nog niet dat alle knelpunten voor een bepaalde situatie zijn opgelost’, aldus de werkgroep. ‘Onder de tientallen aangedragen knelpunten is er weinig dat de realisatie van zonnepanelen op daken écht verhindert. Er zijn wel vele knelpunten die behoren tot de 'gedoe-factor' en waardoor een eigenaar of initiatiefnemer uiteindelijk toch niet komt tot het vol leggen van het dak met zonnepanelen.’
De werkgroep is uiteindelijk tot 10 aanbevelingen gekomen, onder te verdelen in 3 groepen: betere communicatie en informatievoorziening; voorstellen voor wijzigingen van regels, financiering en stimulering; en knelpunten waarvoor geen concrete oplossingsrichtingen worden voorgesteld.
Betere communicatie en informatievoorziening
De aanbevelingen die onderdeel zijn van communicatie en informatievoorziening zijn:
Wijzigingen regels, financiering en stimulering
Om belemmeringen voor zon op daken weg te nemen, komt de werkgroep met 8 voorstellen voor wijzigingen in beleid en regelgeving, bestuurlijke afspraken, financiële instrumenten en procesgeld om enkele structurele knelpunten met bredere impact op te lossen. De aanbevelingen die voorstellen voor wijzigingen van regels, financiering en stimulering bevatten, zijn:
Knelpunten zonder oplossing
Een deel van de knelpunten die zijn aangedragen rondom zon op daken, hebben betrekking op de SDE-subsidie of op de netcapaciteit. Deze knelpunten worden in andere werkgroepen opgepakt en zijn ook besproken met deze werkgroepen. Maar ook daar kunnen niet alle knelpunten worden opgelost. Met name rondom netcapaciteit zijn er grenzen aan wat in de praktijk uitvoerbaar is.
Het laatste advies van de werkgroep is om daarin een nieuwe werkgroep in te stellen voor een integrale aanpak van vraagstukken rondom netcapaciteit, benutting en opslag van pieken in zonnestroom.
Werkgroepen Regionale Energiestrategie4 onafhankelijke werkgroepen hebben de afgelopen 3 maanden gezocht naar oplossingen voor knelpunten waar de regio’s tegenaan lopen bij het ontwikkelen en uitvoeren van een Regionale Energiestrategie. De werkgroepen ‘Netimpact’, ‘SDE en maatschappelijke kosten’, ‘Energie in natuur en landschap’ en ‘Zon op daken’ hebben hun adviezen en aanbevelingen opgeleverd. Er is gezocht naar mogelijke oplossingen, zowel binnen als buiten de bestaande kaders. Daarbij is gekeken naar de korte en middellange termijn. Het NP RES waakt over de opvolging van adviezen inclusief tijdige besluitvorming. De besluitvorming over de opgeleverde adviezen en aanbevelingen vindt plaats in maart, in het zogenaamde Opdrachtgevend Beraad (OGB) als het gaat om aanbevelingen voor het NP RES, de ministeries van Economische Zaken & Klimaat en Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties, de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de Unie van Waterschappen. Daarnaast worden de adviezen aan de Uitvoeringstafel Elektriciteit van het Klimaatakkoord besproken. Sommige aanbevelingen of adviezen vragen mogelijk om een keuze van een nieuw kabinet. Ook ligt het antwoord vaak niet bij één enkele partij, maar zit de oplossing juist in de gezamenlijkheid. In dat geval worden partijen gezamenlijk gevraagd om de aanbevelingen op te pakken. |