logo
wvhj2023
© Buurserstraat386 | Dreamstime.com
© Buurserstraat386 | Dreamstime.com
12 januari 2021

Coronacrisis | Werkvoorraad installateurs met 3 maanden gegroeid

Techniek Nederland meldt dat de werkvoorraad van installatiebedrijven met ongeveer 3 maanden is gestegen naar 10,5 maanden werk. Per saldo verwacht 10 procent van de installatiebedrijven dat de omzet zal stijgen.

Bijna driekwart van de installateurs verwacht dat het personeelsbestand zal groeien in de komende maanden. Ongeveer 1 op de 7 bedrijven verwacht juist in te krimpen. Dit alles blijkt uit de Monitor Bouwketen. De monitor, uitgevoerd door het Economisch Instituut voor de Bouw, is een gezamenlijk initiatief van de brancheverenigingen in de bouwketen: de BNA, Koninklijke Bouwend Nederland, Koninklijke NLingenieurs en Techniek Nederland. De monitor is gebaseerd op de gegevens van ongeveer 1.500 bedrijven en verschijnt 2 keer per jaar.

Offerteaanvragen
Ondernemers in de bouwketen zijn positiever over de omzetontwikkeling dan aan het begin van de coronacrisis. Nog maar 1 op de 100 bedrijven verwacht dat de omzet de komende 3 maanden zal dalen. Aan het begin van de coronacrisis hield nog bijna 40 procent rekening met een omzetdaling. Vooral installatiebedrijven zijn optimistisch, maar ook architecten, bouwbedrijven en ingenieurs zijn beduidend minder negatief dan een half jaar geleden. Op de langere termijn blijven ondernemers onzeker over de omzetontwikkeling, onder meer door het uitblijven van een oplossing voor het stikstofprobleem.

De monitor laat zien dat bij installatiebedrijven de verwachting over het aantal offerteaanvragen ten opzichte van een half jaar geleden iets is verbeterd. Bij ongeveer een vijfde van de bedrijven is het aantal offerteaanvragen afgenomen en bij ruim 1 op de 6 van de bedrijven is het aantal offerteaanvragen toegenomen.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten