logo
wvhj2023
© Ruud Morijn | Dreamstime.com
© Ruud Morijn | Dreamstime.com
18 december 2020

Consultatie Energiewet van start: de belangrijkste wijzigingen op een rij

Minister Wiebes is gestart met de consultatie van de nieuwe Energiewet, die de Gaswet en Elektriciteitswet 1988 samenvoegt in één wet en de energietransitie stimuleert. De consultatie eindigt op 11 februari 2021.

Eerder werd al bekend dat minister Wiebes in de Energiewet netbeheerders in extreme situaties de mogelijkheid wil geven om een netaansluiting tijdelijk te weigeren. Dit wil de minister met strenge voorwaarden gaan omkleden in de nieuwe wet.

6 pijlers
De nieuwe wet biedt verder naar verwachting meer mogelijkheden om congestie op het elektriciteitsnet structureel te kunnen verminderen, waardoor er op termijn meer ruimte ontstaat voor het aanbod van windparken, zonneparken en zonnedaken. Het wetsvoorstel bevat wijzigingen die voortvloeien uit zowel de implementatie van Europese regelgeving als nationale beleidsvoornemens van minister Wiebes. Vanwege de onderlinge samenhang zijn de wijzigingen in de Energiewet gebundeld in 6 pijlers. 

Onderstaande figuur vat per pijler de belangrijkste wijzigingen samen, waarbij tevens is aangegeven of het gaat om implementatie van Europese regelgeving of nationale beleidsvoornemens en welke wijzigingen enkel voor elektriciteit gelden (noot: klik op de figuur om een vergrote versie te bekijken).

Herijking van de aansluit- en transporttaak
‘Het bestaande recht op een aansluiting blijft in stand, maar in aanvulling daarop wordt een grondslag gecreëerd op basis waarvan de landelijke netbeheerder (TSB) en regionale netbeheerders (DSB’s) een aansluitverzoek niet onmiddellijk hoeven in te willigen zolang sprake is van fysieke congestie’, in de memorie van toelichting op de Energiewet. ‘Daarnaast wordt ingezet op meer transparantie bij deze systeembeheerders over actuele of verwachte congestie en een wettelijke basis voor nieuwe aansluitmodaliteiten die snellere aansluiting en transport mogelijk kunnen maken. Deze wijzigingen zijn een aanvulling op eerdere maatregelen, welke gezamenlijk dit herziene kader vormen. Hierbij gaat het om (i) het niet-redundant aansluiten van afnemers, (ii) de mogelijkheid voor alternatieve aansluitmodaliteiten, (iii) voorwaardelijke aansluiting op alternatieve spanningsniveaus (bijvoorbeeld middenspanning in plaats van hoogspanning), (iv) een verbod voor het ‘opknippen’ van een reguliere aansluiting in meerdere kleine aansluitingen en (v) het vervangen van de aansluittermijn door ‘een redelijke termijn’.’

Netaansluiting weigeren
In de concepttekst van de Energiewet is de mogelijk om een netaansluiting te weigeren daarbij als volgt omschreven in het derde lid van artikel 3.4.8: ‘Een transmissie- of distributiesysteembeheerder voor elektriciteit kan een verzoek om een aanbod tot aanleg van of wijziging naar een grote aansluiting voor elektriciteit afwijzen en het doen van een aanbod uitstellen indien en voor zo lang er onvoldoende transportcapaciteit beschikbaar is op zijn systeem voor de transportcapaciteit die nodig is voor de beoogde aansluiting. De transmissie- of distributiesysteembeheerder voorziet een afwijzing van een deugdelijke onderbouwing, verschaft de verzoeker informatie over de benodigde uitbreidingsinvesteringen om te kunnen voldoen aan de transportcapaciteit die nodig is voor de beoogde aansluiting en biedt geschikte alternatieve punten met een bij de verzochte aansluiting behorend spanningsniveau aan waar voldoende transportcapaciteit beschikbaar is.’

‘De transmissie- of distributiesysteembeheerder doet een aanbod binnen een redelijke termijn na het verzoek en realiseert de aansluiting binnen een redelijke termijn na acceptatie van het aanbod’, vervolgt het vierde lid van artikel 3.4.8.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten