logo
wvhj2023
© Brainport Eindhoven
© Brainport Eindhoven
10 november 2020

Brabant en Brainport vragen kabinet 1 miljard euro voor nieuwe zelfrijdende bus met zonnepanelen

Provincie Noord-Brabant, gemeente Eindhoven en Brainport Development vragen het kabinet om 1 miljard euro uit het Nationaal Groeifonds voor de Brainportlijn: een zelfrijdende elektrische bus op zonne-energie.

Het innovatieve vervoersysteem moet alle Brainportcampussen rondom Eindhoven met elkaar en met regionale werklocaties gaan verbinden en via Eindhoven Centraal ook met nationale en internationale economische centra. De Brainportlijn kan stapsgewijs worden ingevoerd in de periode tot 2030.

Pods
De provincie Noord-Brabant, gemeente Eindhoven en Brainport Development zijn de initiatiefnemers van het plan dat gesteund wordt door het bedrijfsleven en kennisinstellingen uit Brainport Eindhoven. Het project is ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De Brainportlijn is een nieuw, emissieloos openbaarvervoersysteem waarin ‘pods’ van verschillende omvang over vrije rijbanen rijden, langs overstappunten bij uitvalswegen en rond bestaande openbaarvervoersknopen. Er wordt gebruikgemaakt van sensortechnologie, autonomous driving en van bewezen technologie, zoals platooning waarbij voertuigen in kleine konvooien direct achter elkaar rijden.

20 personen
Voertuigen kunnen en zullen verschillen in capaciteit, afhankelijk van de doelgroep en functie binnen het concept. De initiatiefnemers denken aan (het formaat van) een Mercedes Sprinter met een capaciteit tot circa 20 personen die onderling koppelbaar zijn. De voertuigen zijn emissieloos en dit maakt ze stil en duurzaam in relatie tot de ruimtelijke omgeving. Op de afstanden van de Brainportlijn wint de batterij het waarschijnlijk van waterstof. 
De ‘backbone’ van het systeem is een dedicated / conflictvrije baan. Daarbij is ‘platooning’ een proven technologie die interessant is om verder te ontwikkelen. Bijvoorbeeld platoonen met meerdere eenheden - kleinere voertuigen - op de kerncorridor die uitwaaieren de regio in. Onderliggende technieken die binnen het Brainportlijn-concept verder worden doorontwikkeld, liggen onder andere op het gebied van radartechnologie, artificiële intelligentie en het zogenaamde ‘functional safe’. 

Flexibel systeem
De Brainportlijn is een flexibel systeem omdat het niet met rails aan een route gebonden is. Het is volgens de betrokkenen gemakkelijk op te schalen en zo inzetbaar in kleinere steden, maar ook in grotere metropolen. Dit biedt economische kansen tot export voor het bedrijfsleven in Brainport Eindhoven dat de Brainportlijn ontwikkelt. Gedeputeerde Christophe van der Maat van Mobiliteit van de provincie Noord-Brabant hierover: ‘We verbeteren met de Brainportlijn niet alleen de bereikbaarheid van, naar en tussen economische toplocaties in de economische motor van het zuiden, maar het systeem werkt ook als aanjager voor de mobiliteitstransitie in Brabant, en levert bovendien geld op. Volgens de maatschappelijke kosten-batenanalyse levert het na aftrek van kosten zo’n 150 miljoen euro op.'

Voor de ontwikkeling en implementatie van de Brainportlijn zijn er 3 parallelle werkstromen. Dit zorgt ervoor dat de werkstromen onafhankelijk tot resultaten
leiden en tegelijkertijd in samenhang worden ontwikkeld. De 3 werkstromen zijn de aanleg van de infrastructuur, de ontwikkeling van het systeem / de voertuigen; en het organiseren van de gebruikers. De oplevering van de infrastructuur voor de Brainportlijn zal in de periode 2026–2030 gefaseerd plaatsvinden. De volledige ingebruikname moet daarmee in 2030 zijn afgerond.

In onderstaande video wordt het concept van de Brainportlijn uitgelegd.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten