Wat is ervan terechtgekomen? Is het een succes of is het mislukt? Dit keer Arian de Bondt, directeur van SolaRoad.
Hoe is SolaRoad ontstaan?
‘Onze basistechnologie voor het onttrekken van zonnestroom aan infrastructuur werd vanaf 2010 ontwikkeld binnen een samenwerkingsverband van onder andere TNO, de provincie Noord-Holland en Ooms Civiel. Dat mondde in 2014 uit in de realisatie van een solar fietspad van 73 meter in Krommenie. Daarna volgden nog enkele kleine pilots, ook in Frankrijk. In 2018 werd SolaRoad bv opgericht.’
Het jaar daarop kwam er een kink in de kabel…
‘Onze technologie was klaar voor grootschalige marktintroductie. We wilden zien hoever we ermee konden gaan. In samenwerking met de provincies Noord- en Zuid-Holland legden we in totaal 150 meter solar wegdek aan. In maart 2019, kort na de feestelijke opening van een busbaan in Spijkenisse, ging het mis. Er kwamen enkele stukken van ongeveer 10 bij 10 centimeter los uit de 1 centimeter dikke, lichtdoorlatende epoxylaag die de onderliggende zonnepanelen beschermt. Ook het wegdek bij Schiphol hield het niet.’
Hoe kan dat gebeuren?
‘We hadden expertise opgebouwd met solar fietspaden. Die kunnen incidenteel zwaar verkeer – bijvoorbeeld met brandweerauto’s van 12 ton – weerstaan. Dat moet ook. Een weg voor auto’s, vrachtwagens en bussen is echter iets anders. Er ging dan ook uitvoerig onderzoek vooraf aan deze projecten. TNO voerde mechanische, thermische en vermoeiingstests uit. Er werd ook gekeken naar de effecten van wisseling van vorst en dooi. Maar die labtesten bleken niet voldoende, we hadden wat gemist.’