Solar Magazine - 7 procent van consumenten die slimme meter weigert, doet dit vanwege zonnepanelen
Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
7 procent van consumenten die slimme meter weigert, doet dit vanwege zonnepanelen
© Hilda Weges | Dreamstime.com

7 procent van consumenten die slimme meter weigert, doet dit vanwege zonnepanelen

Nog maar 7 procent van de consumenten die zijn slimme meter laat uitzetten, doet dit omdat men bang is dat de slimme meter nadelen kan bieden in verband met teruglevering van stroom bij zonnepanelen.

Dat blijkt uit de ‘Marktbarometer Aanbieding Slimme Meters | Voortgangsrapportage 2019’ die minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat aan de Tweede Kamer heeft aangeboden. In de periode van 2015 tot en met 2020 wordt de slimme meter grootschalig aangeboden. Gedurende die periode monitort de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) de marktontwikkeling (vraag en aanbod) van energiebesparingsdiensten bij de slimme meter via de jaarlijkse ‘Marktbarometer aanbieding slimme meter’.

88 procent welwillend
Het consumentenonderzoek van de Marktbarometer wijst uit dat ook dit jaar een grote meerderheid van de consumenten – net als in 2019 zo’n 88 procent – welwillend tegenover het plaatsen van de nieuwe meter staat.

Coronavirus leidt tot vertraging
De uitrol van de slimme meter lag tot vlak voor de uitbraak van het coronavirus op schema. De verwachting was dat eind 2020 circa 80 procent van de kleinverbruikers een slimme meter zou hebben en dat 100 procent van de kleinverbruikers een slimme meter aangeboden zou hebben gekregen.

Met de uitbraak van Covid-19 is vanwege de veiligheid voor ieders gezondheid de uitrol van de slimme meters tijdelijk stil komen te liggen. In de zomer zal de uitrol weer worden opgepakt. De verwachting is dat waarschijnlijk het beoogde plaatsingspercentage van 80 procent eind 2020 wel zal worden gehaald, het aanbieden van de slimme meter bij 100 procent van de kleinverbruikers echter niet. Deze achterstand zal zoals het er nu naar uitziet in het tweede kwartaal van 2021 zijn ingelopen.

9 procent weigert
Het aantal consumenten dat een slimme meter weigert is licht gedaald van 10 naar 9 procent. Nog eens 3 procent heeft de slimme meter na plaatsing administratief laten uitzetten. Als redenen om de slimme meter te weigeren, noemen consumenten vooral de negatieve nieuwsberichten in de media over de betrouwbaarheid van de slimme meter (19 procent), dat ze het nut van de slimme meter niet inzien (15 procent), dat ze tevreden zijn met hun huidige meter (10 procent), dat ze bang zijn dat de slimme meter hun privacy vermindert (9 procent) en dat de slimme meter nadelen kan bieden in verband met teruglevering van stroom bij zonnepanelen (7 procent), vorig jaar was dat nog 10 procent.

Deel dit bericht

Nu in Solar Magazine

Juni 2022

Gerrit Hiemstra: ‘Energiesector en meteorologen moeten meer samenwerken’ Groothandels: tekort aan omvormers voor zonnepanelen houdt nog heel 2022 aan Jikke Biermasz: ‘Het Europese importheffingendossier voor zonnepanelen...
Vacatures
SolarToday zoekt:

Commercieel administratief medewerk(st)er

32-40 uur - Hendrik Figeeweg 1R, 2031BJ Haarlem
SolarToday zoekt:

Logistiek expert

32-40 uur - Hendrik Figeeweg 1R, 2013BJ Haarlem
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!