Daarmee is een transportindicatie die is afgegeven voor de najaarsronde van 2019 niet geldig voor de voorjaarsronde van 2020. Minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat stelt voor deze extra en laatste subsidieronde van de SDE+-regeling 2 miljard euro beschikbaar. De subsidieronde kent 3 fases en is open van 17 maart 2020 tot en met 2 april 2020.
Congestieonderzoek
Wil men in de voorjaarsronde een subsidieaanvraag indienen, dan moet er een transportindicatie van de netbeheerder meegestuurd worden. Uit de indicatie moet blijken dat de transportcapaciteit beschikbaar is voor de locatie waarvoor men de subsidie aanvraagt. Voor de voorjaarsronde SDE+ van 2020 kan men bij de netbeheerders van half februari tot en met begin april een transportindicatie aanvragen.
De netbeheerder geeft een transportindicatie af, tenzij de aanvraag is gedaan in een gebied waar de netbeheerder een formele vooraankondiging van congestie heeft gedaan bij de ACM, het congestieonderzoek is afgerond en gepubliceerd en het onderzoek uitwijst dat congestiemanagement niet toegepast kan worden. In dat geval wordt geen transportindicatie verstrekt, tenzij de congestie binnen de realisatietermijn van het SDE+-project opgelost wordt. Heeft men bijvoorbeeld een realisatietermijn van 3 jaar en verwacht de netbeheerder het knelpunt binnen 2 jaar op te lossen? Dan krijgt men een positieve transportindicatie, ook al is de aanvraag in een rood gebied.
Een positieve transportindicatie betekent overigens niet dat de netbeheerders daadwerkelijk netcapaciteit reserveren, daarvoor moet men daadwerkelijk een Aansluit- en transportovereenkomst (Ato) afsluiten.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.