Kustvaarders hoeven hun dieselgeneratoren niet meer te laten draaien om elektriciteit op te wekken voor gebruik aan boord. Dat scheelt luchtverontreiniging en geluid. De proef duurt ongeveer 5 maanden. Tijdens deze periode worden 5 verschillende systemen getest.
Mobiele concepten
Bijzonder aan de proef aan de Parkkade is dat niet gewerkt wordt met een vaste stroomaansluiting, maar met mobiele concepten. Die zijn daardoor in te zetten waar behoefte is aan walstroom. Er wordt naar verschillende energiebronnen gekeken, zoals waterstof, een batterij, (bio)LNG en hybride oplossingen. Bij die laatste worden verschillende bronnen gecombineerd. Voor de genoemde brandstoffen is ter plaatse een generator nodig om deze om te zetten in stroom.
Er wordt in de proef vooral gekeken naar technische en commerciële haalbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en de impact op de omgeving. Tijdens de proeven worden metingen gedaan om geluid en emissies van de systemen te bepalen ten opzichte van hetzelfde schip dat met eigen generatoren stroom opwekt.
500.000 euro
Met de proef is circa 500.000 euro gemoeid. Het geld komt grotendeels van het Rijk vanuit de Nationale Samenwerkingsovereenkomst Luchtkwaliteit. Doel hiervan is de luchtkwaliteit in met name stedelijke gebieden te verbeteren. Na de proef met de mobiele walstroom aan de Parkkade wordt in 2020 een tweede proef gestart. Deze is gericht op innovatieve walstroomconcepten voor grotere zeeschepen. Hiervoor is 1,5 miljoen euro beschikbaar.
De 5 bedrijven van wie de komende 5 maanden de walstroomsystemen beproefd worden zijn: