logo
wvhj2023
© Gemeente Rotterdam
© Gemeente Rotterdam
7 januari 2020

Proef met opslag walstroom voor kustvaarders aan Parkkade in Rotterdam

De gemeente Rotterdam en Havenbedrijf Rotterdam zijn een proef gestart om kleine zeeschepen aan de Parkkade te voorzien van elektriciteit waarbij ook energieopslagsystemen ingezet worden. 5 bedrijven zijn betrokken.

Kustvaarders hoeven hun dieselgeneratoren niet meer te laten draaien om elektriciteit op te wekken voor gebruik aan boord. Dat scheelt luchtverontreiniging en geluid. De proef duurt ongeveer 5 maanden. Tijdens deze periode worden 5 verschillende systemen getest.

Mobiele concepten
Bijzonder aan de proef aan de Parkkade is dat niet gewerkt wordt met een vaste stroomaansluiting, maar met mobiele concepten. Die zijn daardoor in te zetten waar behoefte is aan walstroom. Er wordt naar verschillende energiebronnen gekeken, zoals waterstof, een batterij, (bio)LNG en hybride oplossingen. Bij die laatste worden verschillende bronnen gecombineerd. Voor de genoemde brandstoffen is ter plaatse een generator nodig om deze om te zetten in stroom.

Er wordt in de proef vooral gekeken naar technische en commerciële haalbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en de impact op de omgeving. Tijdens de proeven worden metingen gedaan om geluid en emissies van de systemen te bepalen ten opzichte van hetzelfde schip dat met eigen generatoren stroom opwekt.

500.000 euro
Met de proef is circa 500.000 euro gemoeid. Het geld komt grotendeels van het Rijk vanuit de Nationale Samenwerkingsovereenkomst Luchtkwaliteit. Doel hiervan is de luchtkwaliteit in met name stedelijke gebieden te verbeteren. Na de proef met de mobiele walstroom aan de Parkkade wordt in 2020 een tweede proef gestart. Deze is gericht op innovatieve walstroomconcepten voor grotere zeeschepen. Hiervoor is 1,5 miljoen euro beschikbaar.

De 5 bedrijven van wie de komende 5 maanden de walstroomsystemen beproefd worden zijn:

  1. ENGIE Ventures & Integrated Solutions: hybride systeem met een Big Battery Box, geïntegreerd met een motorgenerator op biobrandstof (HVO);
  2. PON Power & zusterbedrijven: hybride container met een batterij in combinatie met een generator op blauwe diesel (HVO) in een 20ft-container, met zonnepanelen op het dak;
  3. Aggreko Benelux: LNG-gedreven gasmotor in een 20ft-container;
  4. Mobiele Stroom: bio-LNG-gedreven turbine in een 20ft-container;
  5. JP-Energiesystemen: brandstofcel-aggregaat op waterstof in combinatie met een kleine batterij.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten