logo
wvhj2023
© TenneT
© TenneT
8 november 2019

TenneT en BMW geven zonnestroom voorrang bij opladen elektrische auto’s

Hoogspanningsnetbeheerder TenneT en autofabrikant BMW hebben in een proefproject gedemonstreerd dat het mogelijk is om groene stroom voorrang te geven bij het laden van elektrische auto’s.

Het intelligent laden van elektrische auto’s kan volgens de 2 organisaties worden aangepast aan de benutting van de capaciteit in het elektriciteitsnet en de beschikbaarheid van duurzame energie. Het proefproject kan de basis vormen voor toepassing van deze oplossing op grotere schaal. In het pilotproject heeft de BMW Group gebruikgemaakt van intelligent laden en onderling verbonden elektronica in de pilotauto's om signalen van TenneT over dreigende overbelasting van het elektriciteitsnet te registreren en te verwerken. Hierdoor werd het laden van bepaalde BMW i3's tijdelijk onderbroken. De vrijgekomen stroom kan door TenneT worden gebruikt om de congestie op het net aan te pakken en zo het gebruik van conventionele, fossiele centrales te vermijden.

Congestie
‘Als we elektrische auto's digitaal in het elektriciteitsnet integreren, kunnen de laadprocessen worden afgestemd op zowel de mobiliteitsbehoeften van de bestuurders als de eisen van de netstabiliteit. Op deze manier kan intelligent laden bijdragen aan het voorkomen van congestie in het elektriciteitsnet en tegelijkertijd voorrang van groene energie waarborgen’, aldus Tim Meyerjürgens, chief operational officer en lid van de raad van bestuur van TenneT. ‘We openen nieuwe mogelijkheden om de sterk weersafhankelijke, duurzame-elektriciteitsproductie flexibel te beheersen. Dit verlaagt de belasting van het elektriciteitsnet, waardoor intelligent laden van elektrische auto's een aanvulling kan zijn op de geplande netuitbreidingen en zo een van de componenten van de energietransitie kan worden.’

Door de toenemende decentrale toevoer van duurzame elektriciteit neemt de congestie in het elektriciteitsnet steeds meer toe. Om dergelijke congestie te voorkomen, moet TenneT in Duitsland ingrijpen in de productie van conventionele elektriciteitscentrales (red. redispatch) en duurzame-energieproductie (tijdelijk afschakelen van bijvoorbeeld wind- of zonneparken), zodat het transport van elektriciteit past bij de beschikbare transportcapaciteit van het net. De kosten hiervan bedroegen in 2018 in Duitsland ongeveer 1,4 miljard euro, waarvan ongeveer 500 miljoen euro kan worden toegeschreven aan ingrepen in conventionele productie. Deze kosten worden uiteindelijk door de elektriciteitsverbruikers gedragen via de netwerktarieven. Naarmate de energietransitie vordert, moeten nieuwe vormen van flexibiliteit, zoals elektrisch vervoer, de taken van conventionele elektriciteitscentrales overnemen. TenneT test daarom samen met de BMW Group en in andere proefprojecten welke decentrale vormen van flexibiliteit gebruikt kunnen worden om het net te stabiliseren.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten