Het laboratorium, onderdeel van het Amerikaanse ministerie van Energie (DOE), verwijst naar de opmerkelijke mogelijkheden die deze ontdekking zou kunnen betekenen voor de toekomst van onder meer elektrische voertuigen – maar ook energieopslagsystemen – die nu onderhevig zijn aan laadtijden van vaak wel 8 uur.
‘We wilden de laadtijden aanzienlijk verkorten zonder de elektroden te beschadigen door de hogere stromen toe te passen’, zegt Christopher Johnson van Argonne National Laboratory en groepsleider in de divisie Chemische Wetenschappen en Engineering.
Met de elektroden, ondergebracht in een transparante container in plaats van de ondoorzichtige behuizingen die nu worden gebruikt, konden de onderzoekers de aanzienlijk kortere laadtijd bereiken. Dit gebeurt vermoedelijk doordat het kathodemateriaal van de batterij, lithium-mangaanoxide (red. LiMn2O4 of LMO) de fotonen absorbeert. Het onderzoek werd geleid door Argonne als onderdeel van het Centre for Electrochemical Energy Science (CEES).
De mei 2024-editie van Solar Magazine besteedt onder meer aandacht aan de nieuwe toekomst van de salderingsregeling, flexibele exportlimieten voor pv-systemen, de steeds langere garanties op zonnepanelen, de grootschalige introductie van perovskietzonnepanelen en de rol van zonne-energie in de Vlaamse verkiezingen.