ACM legde Liander begin augustus een boete op van 50.000 euro omdat Fastned niet binnen de wettelijke termijn van 18 weken op het elektriciteitsnet werd aangesloten.
Boetes en rechtszaken geen oplossing
Liander is van mening dat het voeren van rechtszaken en geschillen en het opleggen van boetes op geen enkele manier een oplossing biedt voor het maatschappelijke vraagstuk van het zeer grote tekort aan technici in Nederland.
Liander stelt te kampen met een groot tekort aan technici. Tegelijkertijd groeit het werkpakket van de netbeheerder snel door de energietransitie en groeiende economie. De netbeheerder breidt overal in zijn verzorgingsgebied het elektriciteitsnet uit, leidt al lange tijd extra monteurs op en zet al jaren in op innovaties om het net beter te benutten. Desondanks loopt de wachttijd voor klanten op. Liander stelt te betreuren dat de ACM in haar uitspraak voorbijgaat aan het maatschappelijk vraagstuk van het enorme tekort aan technici in Nederland.
Overigens heeft ACM de boete gematigd, omdat het in deze zaak gaat om 1 overtreding van de wettelijke aansluittermijn. Daarbij komt dat de gevraagde aansluiting inmiddels is gerealiseerd en dat niet gebleken zou zijn dat Fastned schade heeft geleden als gevolg van de vertraagde aansluiting.