logo
wvhj2023
© Fastned
© Fastned
8 augustus 2019

Overschrijding aansluittermijn: eerste boete Liander niet uit hoek zonne-energie maar elektrisch vervoer

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft netbeheerder Liander een boete opgelegd van 50.000 euro omdat een gebruiker niet binnen de wettelijke termijn van 18 weken op het elektriciteitsnet werd aangesloten.

Verrassend genoeg komt de gebruiker niet uit de zonne-energiesector, maar uit de wereld van elektrisch vervoer.

Schade bij netgebruikers
Netbeheerder Liander heeft de boete namelijk opgelegd gekregen omdat hij een snellaadstation van Fastned niet binnen de wettelijke termijn heeft aangesloten. Fastned had hiervoor een handhavingsverzoek ingediend bij de ACM.

De ACM eist van netbeheerders dat zij zich aan de wettelijke aansluittermijn houden. Henk Don, bestuurslid van de ACM: ‘Partijen moeten tijdig toegang krijgen tot het net. Dat is een kerntaak van de netbeheerder. Een latere aansluiting kan leiden tot vertraging bij bijvoorbeeld bouwprojecten of bedrijfsuitbreidingen en daarmee tot schade bij de netgebruikers.’

Niet altijd haalbaar
Netbeheerders geven op hun beurt aan dat de 18-wekentermijn niet altijd haalbaar is als gevolg van een onverwachte groei van het aantal aanvragen voor een aansluiting en als gevolg van een tekort aan technisch personeel. De toenemende elektrificatie van de energievoorziening maakt het volgens de ACM echter nog belangrijker dat netbeheerders er alles aan doen om deze wettelijke termijn te halen en zo nodig extra investeringen te doen. Dat draagt volgens de ACM bij aan de energietransitie die nodig is om de klimaatdoelstellingen te halen.

Liander betreurt boete
Liander stelt op zijn beurt het besluit van toezichthouder ACM te betreuren. Chief executive officer Ingrid Thijssen: ‘Het voeren van rechtszaken en geschillen en het opleggen van boetes vormt op geen enkele manier een oplossing voor dit maatschappelijke vraagstuk. Net als de rest van Nederland hebben we te maken met een groot tekort aan technici, terwijl ons werkpakket zeer snel groeit door de energietransitie en groeiende economie. Dit tekort zorgt ervoor dat de wachttijden voor nieuwe klanten oplopen en dat is heel vervelend. We betreuren dat de ACM in haar uitspraak voorbijgaat aan dit maatschappelijke vraagstuk. Deze boete moet worden betaald met maatschappelijk geld en levert geen bijdrage aan de oplossing van dit vraagstuk waaraan Liander al hard werkt.’

Liander benadrukt verder dat de gevraagde aansluiting inmiddels is gerealiseerd en dat niet is gebleken dat Fastned schade heeft geleden als gevolg van de vertraagde aansluiting. De netbeheerder gaat de uitspraak verder bestuderen en denkt na over mogelijke vervolgstappen.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten