
Het Zonnepark Duistereweg wordt zo 100 procent elektrisch en stikstofvrij gerealiseerd.
Programma Aanpak Stikstof
Om de hoeveelheid stikstof in de natuur terug te dringen, werkt de overheid sinds 2015 met het Programma Aanpak Stikstof (PAS). De Raad van State heeft eind mei in de uitspraak geoordeeld dat de overheidsaanpak niet voldoet, omdat de overheid toestemming geeft voor allerlei projecten die juist voor extra stikstofuitstoot zorgen. Daarmee mag het PAS volgens de Raad van State niet als basis voor toestemming voor activiteiten worden gebruikt. Om die reden ging er in augustus ook een streep door het bestemmingsplan voor een duurzaam bedrijventerrein met zonnepark in Cranendonck
Zienswijze provincie
De gemeente Ooststellingwerf staat positief tegenover de bouw van het Zonnepark Duistereweg, de provincie Friesland heeft echter een zienswijze ingediend: er komt te veel stikstof vrij bij de bouw en exploitatie van het zonnepark.
Gutami Solar, die de bouw van het zonnepark op zich neemt, kreeg de vraag van de initiatiefnemers en de gemeente of het mogelijk is tegemoet te komen aan de zienswijze van de provincie Friesland.
4 bedrijven
Uiteindelijk klopte het bedrijf aan bij Koolen Industries uit Hengelo. Dit bedrijf is niet alleen actief in het genereren, opslaan en transporteren van duurzame stroom, maar ook in het bouwen en laden van elektrische voertuigen. ‘Toen de vraag van Gutami Solar bij ons kwam, hebben we in de groep gekeken wie kon helpen’, aldus Kees Koolen, chief executive officer bij Koolen Industries.
Zijn bedrijvengroep participeert onder meer in Skoon uit Rotterdam, Elestor uit Arnhem, Floading uit Amersfoort en Super B uit Hengelo. Skoon maakt voertuigen elektrisch, Floading laadt elektrische voertuigen en Super B en Elestor slaan elektriciteit op. De 4 bedrijven kunnen er samen voor zorgen dat de bouw en exploitatie van het zonnepark 100 procent stikstofvrij en elektrisch geschiedt. ‘Het is absoluut mogelijk. Als je maar wil. Wij verwachten dat het stikstofbesluit het gebruik van elektrische voertuigen en machines flink zal laten toenemen. Een defensieve houding is niet nodig, zie het stikstofbesluit als een kans’, aldus Koolen.
Alle materialen voor het zonnepark worden volgens de plannen gebracht met elektrische boten en trucks. Alle materialen kunnen elektrisch geïnstalleerd worden met elektrische vorkheftrucks, graafmachines en hoogwerkers. Alle werknemers kunnen elektrisch naar de bouwlocatie komen met elektrische bussen, auto’s en scooters. En op de bouwplaats kunnen alle elektrische voertuigen en machines geladen worden met een energiecontainer die geladen is met zonne- en windenergie.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.