De beschadigingen werden tijdens een reguliere inspectie door een weginspecteur van de provincie Zuid-Holland geconstateerd. Op 2 plekken zit water onder de doorzichtige toplaag, waarbij op 1 van deze plekken 2 stukjes toplaag van circa 10 bij 10 centimeter zijn losgekomen van het wegdek. Omdat de precieze oorzaak van de schade nog niet bekend is en de schade zich zo snel na opening van de busbaan heeft voorgedaan, is uit voorzorg door de wegbeheerder van de provincie besloten het wegvak af te zetten. De schade vormt volgens de provincie Zuid-Holland geen bedreiging voor de veiligheid van de weggebruikers en het busverkeer loopt geen vertraging op.
Ook aan de SolaRoad parallelweg in Noord-Holland (N232) is op 1 plek water onder de toplaag geconstateerd. Ook daar zijn preventief verkeersmaatregelen genomen en rijplaten over het SolaRoad-wegvak gelegd. Het verkeer kan het wegvak normaal gebruiken.
Het onderzoek naar de oorzaak, de eventuele consequenties en benodigde beheersmaatregelen is direct in gang gezet door het consortium dat deze pilotprojecten uitvoert. Het streven is om dit onderzoek zo snel mogelijk af te ronden.
Beide provincies doen met deze proef ervaring op met het beheer en onderhoud van zonnewegdekken. SolaRoad zet met deze pilots een belangrijke stap in de richting van de beoogde grootschalige toepassing van dit innovatieve product waarbij zonnepanelen zijn geïntegreerd in het wegdek en zonlicht op grote schaal wordt omgezet in elektriciteit.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.