logo
wvhj2023
foto: © Bart van Overbeeke
foto: © Bart van Overbeeke
8 juli 2019

Nieuwe zonneauto Stella Era is ’s werelds eerste ‘laadpaal op wielen’

Het Solar Team Eindhoven heeft de nieuwe zonneauto Stella Era gepresenteerd. Dankzij een dak vol zonnepanelen heeft deze auto genoeg energie om in theorie een afstand van 1.800 kilometer af te leggen.

De opgewekte zonne-energie kan de Stella Era direct met andere elektrische voertuigen delen. Daarmee is het volgens de TU/e-studenten de eerste laadpaal op wielen ter wereld. Daarnaast bevat de auto zelfrijdende functies, zoals het autonoom opzoeken van zonnige parkeerplekken. Met deze auto verdedigt het Eindhovense team in oktober zijn wereldtitel tijdens de Bridgestone World Solar Challenge in Australië.

Onrealistisch
‘We presenteren niet alleen een nieuwe zonneauto, maar een nieuw tijdperk. Een tijdperk waarin auto’s geen energieconsumenten zijn, maar energiebronnen. Vandaar de naam Stella Era’, aldus Carijn Mulder, teammanager van Solar Team Eindhoven. Dit team presenteerde zijn vierde gezinsauto, na voorgangers Stella (2013), Stella Lux (2015) en Stella Vie (2017).

‘Als we in 2030 emissieloos willen autorijden, zoals in het klimaatakkoord staat, moeten er vanaf nu dagelijks zo’n 200 laadpalen bijgeplaatst worden in Nederland om alle elektrische auto’s in 2030 van energie te kunnen voorzien’, zegt Mulder. ‘Dat is al onrealistisch, en daarbij komt op dit moment nog eens 85 procent van de elektriciteit uit niet-duurzame bronnen. Onze maatschappij staat, kortom, voor een enorme uitdaging.’

Autonome functies
De oplossing volgens de studenten is het gebruik van auto’s als rijdende laadpalen. Stella Era heeft een actieradius van 1.200 kilometer met 4 inzittenden volgens de standaard Europese berekening voor de actieradius van elektrische auto’s. De afstand die de studenten tijdens de Bridgestone World Solar Challenge met de auto hopen af te leggen, overbrugt zelfs 1.800 kilometer.

Daarnaast houdt de auto rekening met de weersvoorspelling en de nog te rijden kilometers en bepaalt zo nauwkeurig hoeveel energie hij overheeft om te delen. De door het team ontwikkelde Stella App zorgt er vervolgens voor dat de eigenaar zonne-energie kan verkopen aan andere elektrische auto’s. Een andere opvallende, nieuwe feature van de auto is dat Stella Era zichzelf door autonome functies naar een zonnige parkeerplek verplaatst en zich zo de hele dag kan opladen. Dat de nieuwste Stella een zoveel grotere actieradius heeft dan de gemiddelde elektrische auto komt door aan de ene kant de energieopbrengst van de 5 vierkante meter zonnepanelen te verhogen en aan de andere kant het energieverbruik te verlagen.

50 teams
Daarom heeft het team de complete aandrijflijn, van batterijmanagementsysteem tot de elektrische motoren, in 10 maanden van A tot Z eigenhandig ontworpen en gebouwd. Hierdoor komt Stella Era, met een batterijpakket dat een vergelijkbare grootte heeft met dat van een huidige gemiddelde elektrische gezinsauto, zelfs zonder zon, meer dan 4 keer zo ver. 

In oktober verdedigt het Eindhovense team zijn wereldtitel tijdens de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Tijdens het wereldkampioenschap voor zonneauto’s, waar 50 teams van over de hele wereld aan deelnemen, moeten de studenten een afstand van 3.022 kilometer overbruggen. Solar Team Eindhoven is het enige Nederlandse team dat deelneemt in de klasse voor gezinsauto’s, de zogeheten Cruiser Class.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten