logo
wvhj2023
foto: Liander
foto: Liander
31 mei 2019

Rechters dwingen Liander tot congestiemanagement, netbeheerder verwacht structurele congestie bij Haarlemmermeer

Liander meldt dat er in de gemeente Haarlemmermeer structurele congestie verwacht wordt. Er is er meer vraag naar te contracteren transportcapaciteit dan Liander op dat punt fysiek aan capaciteit beschikbaar heeft.

De problematiek speelt in het gebied ten (zuid)oosten van Hoofddorp, ten zuiden van Schiphol en ten westen van Aalsmeer. Meer specifiek gaat het om het onderstation Haarlemmermeer.

Liander meldde eerder deze maand al bij elektriciteitsverdeelstation Neerijnen niet in staat te zijn om te voldoen aan alle nieuwe aanvragen voor transportcapaciteit en structurele congestie te verwachten. Voor het terugleveren van opgewekte elektriciteit geldt daar echter geen beperking.

Uitspraken rechtbank
Dat de netbeheerder deze maand al 2 keer melding doet van verwachte structurele congestie is geen toeval. Dit hangt samen met uitspraken van de rechtbank. Liander mag volgens de rechters verzoeken tot het aanvullend contracteren van transportvermogen niet weigeren zolang er enkel sprake is van contractuele congestie en nog niet van fysieke congestie.

‘Een netbeheerder mag tegen een ontwikkelaar van een groot zonnedak of zonnepark niet zeggen “ik sluit je niet aan omdat ik geen transportcapaciteit heb”, stelde Michel Chatelin van Eversheds Sutherland hierover onlangs in de mei 2019-editie van Solar Magazine.

Congestiemanagement
Hangende de beroepen tegen de rechtszaken voert Liander een onderzoek uit naar de mogelijkheden om congestiemanagement toe te kunnen passen. Dit doet de organisatie omdat mogelijkerwijs de verzoeken voor transportcapaciteit niet volledig gehonoreerd kunnen worden. Naar verwachting zal de huidige problematiek volgens Liander vanaf eind 2019 /medio 2020 ook fysiek tot congestie leiden als de door de netbeheerder betwiste gerechtelijke uitspraken standhouden.

Een niet geprognotiseerde forse toename in de vraag naar transportcapaciteit voor verbruik van elektriciteit is de oorzaak dat het net de vraag naar transportvermogen niet aankan. Daarnaast is er een beperkt gebrek aan transportcapaciteit voor het transport van geproduceerde elektriciteit door zonneparken.

Datacenters en zonneparken
Liander meldt hierover het volgende: ‘De regio Haarlemmermeer/Hoofddorp is door haar ligging een zeer aantrekkelijke vestigingslocatie voor onder meer datacenters gebleken. Datacenters zijn energie-intensieve bedrijven. De ontwikkeling en realisatie van een datacenter loopt uit de pas met het ontwikkelen van voldoende netcapaciteit in een planologisch uitdagend gebied rondom Schiphol. Naast datacenters ontwikkelt zich de tuinbouw op grote schaal. In deze regio ontwikkelen diverse partijen grote zonneparken; productie-installaties voor de niet-regelbare productie van duurzame elektriciteit.’

Samen met TenneT zoekt Liander naar mogelijkheden om nieuwe onderstations te kunnen bouwen. Dit vergt vanaf het moment van publicatie door planologische belemmeringen naar schatting nog een periode van 4 tot 7 jaar.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten