logo
wvhj2023
foto: HTM
foto: HTM
2 januari 2019

Zonnepark levert rechtstreeks zonne-energie aan bovenleiding HTM-trams Den Haag

Het Haagse openbaarvervoerbedrijf HTM wil zijn drukst bezette tramlijnen ‘rechtstreeks’ laten rijden op zonne-energie, opgewekt vlak bij de tramsporen middels een nog te realiseren zonnepark.

Daarnaast wil HTM zonne-energie opslaan in accu’s die stroom leveren aan de trams bij geen of weinig daglicht.  HTM en de projectontwikkelaar Energie van Hollandsche bodem hebben hiertoe een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Het gaat om een project waarbij de zonnepanelen hun energie direct leveren aan de bovenleiding van de trams, waardoor geen energie verloren gaat.

Trams rijden op gelijkstroom en zonnepanelen produceren gelijkstroom. Normaal wordt deze gelijkstroom omgevormd naar wisselstroom en geleverd aan energiebedrijven. Zij transporteren de wisselstroom via hun netwerk. Door het omvormen en transporteren ontstaat echter verlies van energie. HTM en Energie van Hollandsche bodem bedachten daarom een oplossing om dit energieverlies te voorkomen. Door de zonnepanelen zo dicht mogelijk bij de bovenleiding te plaatsen wordt de zonne-energie maximaal benut. Omdat beide systemen met gelijkstroom werken, is er geen verlies in omvorming. De accusystemen van het zonnepark slaan bovendien overtollig geproduceerde zonne-energie op. Die leveren hun gelijkstroom ook direct aan de bovenleiding als er geen of weinig daglicht is.

Dagelijks reizen ruim 85.000 mensen tussen Zoetermeer en Den Haag met de HTM-tramlijnen 3 en 4 van de Randstadrail. Een deel van dit lightrailtraject voert langs een braakliggend terrein in de Haagse wijk Mariahoeve, tussen de haltes Laan van Nieuw Oost-Indië en Voorburg ’t Loo. Hier willen HTM en Energie van Hollandsche bodem zonnepanelen en batterijen plaatsen, dicht in de buurt van de tramsporen. Het nieuw te bouwen zonnepark en de energieopslag leveren per jaar circa 1,4 gigawattuur aan groene stroom.

Het zonnepark en de opslag voorzien in 13 procent van het jaarlijkse stroomverbruik van HTM op het baanvak tussen de haltes. Het zonnepark krijgt een oppervlakte van circa 4 voetbalvelden en wordt daarmee volgens de betrokkenen het grootste van Den Haag. Wanneer alles zonder tegenslagen verloopt verwachten de initiatiefnemers het zonnepark en de energieopslag vanaf 2019 te realiseren.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten