
Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van de campagne ‘Energiebesparen doe je nu’ die Deze week gestart is. Deze campagne van de overheid richt zich op particuliere woningeigenaren en Verenigingen van Eigenaren en is ten opzichte van de eerdere editie verbreed naar zonnewarmte.
De ‘Flitspeiling’ die Kantar Public heeft uitgevoerd onder 1.229 personen laat zien dat dubbel glas onder 60 procent van de ondervraagden de meest bekende energiebesparende maatregel is. Zonnepanelen komen op de tweede plaats met 27 procent. De verwarming lager zetten (25 procent) is op dit moment de meest gebruikte energiebesparende maatregel, gevolgd door isolatie (22 procent) en led-verlichting (19 procent).
Opvallend is dat het percentage respondenten – 13 procent – dat zijn huis over 10 jaar verwacht te verwarmen met een zonneboiler. Daarmee ligt dit percentage bijna evenhoog als bij een warmtepomp (14 procent). Meer dan de helft van de huiseigenaren kent de warmtepomp, maar slechts iets meer dan een tiende weet precies wat het is. Voor een zonneboilers geldt dat 32 procent van de mannen precies weet wat het is en 19 procent van de vrouwen dit exact weet. 6 procent van de mensen die bekende is met de Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE) verawcht in de komende 12 maanden zeker dan wel waarschijnlijk gebruik te gaan maken van de subsidie.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.