
De zonnepanelen gaan in de totale energiebehoefte voorzien. De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts en de Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen hebben de eerste officiële spadesteek voor de bouw van een van de grootste sluizen van de wereld verricht.
Eerder werd bekend dat De Nieuwe Sluis Terneuzen ‘slechts’ 5.000 zonnepanelen zou krijgen.
Het sluizencomplex bij Terneuzen is een product van de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie en is dé toegangspoort naar de havens van Terneuzen en Gent. Het zorgt voor een scheepvaartverbinding tussen Nederland, België en Frankrijk. De sluis heeft vergelijkbare afmetingen met die van de vernieuwde sluizen in het Panamakanaal, met afmetingen van 427 meter bij 55 meter bij 16,44 meter. De sluis wordt binnen het bestaande sluizencomplex in Terneuzen gerealiseerd. Sassevaart kiest bij de bouw van de Nieuwe Sluis voor bewezen technieken en bouwt de sluis binnen een diepe waterdichte afscheiding tot ver onder de Boomse klei. Ze voorkomen hiermee omgevingsschade. In 2022 zal het eerste schip door de nieuwe sluis varen. De aanleg van de sluis inclusief voorbereidingskosten en begeleiding en ook het infrastructureel beheer en onderhoud van de eerste 2 jaar kost naar verwachting 934 miljoen euro.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.