De relatief volwassen Amerikaanse zonnepanelenmarkt vergt volgens de analisten een andere verkooptechniek. ‘We geloven dat deze beslissing de voorkeur van de meeste van onze potentiële klanten weerspiegelt’, laat een woordvoerder van Tesla weten.
Waar volgens marktanalisten deze keuze beter past bij het premiummerk Tesla – zoals eerder bekend werd, wordt de merknaam Solarcity dit jaar uitgefaseerd – is het voor Solarcity een volledige ommekeer. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren namelijk 1.000 colporteurs aan zich verbonden en groeide daardoor uit tot de grootste zonnepaneleninstallateur van het land. Overigens meldt Tesla dat de meeste verkopen plaatsvinden door referentie vanuit andere klanten, maar deur-tot-deurverkoop wel een significant aandeel heeft.
De 1.000 medewerkers op wie het betrekking heeft, krijgen een andere verkoopfunctie of kunnen solliciteren op een andere functie. Tesla is namelijk voornemens zijn retail en online verkoopkanalen fors uit te breiden, onder meer in Tesla-winkels. ‘Wij verwachten dat de verkoop hierdoor toe in plaats van af zal nemen’, aldus de Tesla-woordvoerder.
De mei 2024-editie van Solar Magazine besteedt onder meer aandacht aan de nieuwe toekomst van de salderingsregeling, flexibele exportlimieten voor pv-systemen, de steeds langere garanties op zonnepanelen, de grootschalige introductie van perovskietzonnepanelen en de rol van zonne-energie in de Vlaamse verkiezingen.