Het gaat om het traject tussen Holendrecht en Maarssen. De oude verlichting is aan vervanging toe. Naar verwachting zijn de werkzaamheden begin november gereed.
In juni 2016 heeft Rijkswaterstaat een proef gedaan met ledverlichting op de A2 tussen Breukelen en Vinkeveen. Op dit traject van 500 meter is getest of het mogelijk is met led vanuit de middenberm voldoende licht, lichtniveau en gelijkmatigheid te krijgen op alle 6 rijstroken aan weerszijden van de weg. De proef is geslaagd. Alle rijstroken hadden een goede lichtopbrengst. Daarom wordt nu een groter traject voorzien van ledverlichting. De oude armaturen van 440 Watt per stuk worden vervangen door led-armaturen van 310 Watt per stuk.
In het Energieakkoord staan doelstellingen voor de openbare verlichting en verkeersregelinstallaties. Eén van de doelstellingen is een energiebesparing van 20 procent in 2020 ten opzichte van 2013. Naar verwachting wordt op het traject A2 Holendrecht-Maarsen circa 241.600 kilowattuur per jaar bespaard. Omgerekend is dit zo’n 116 ton CO2, ruim 38 procent besparing ten opzichte van de huidige uitstoot.
Bovendien is er een flinke besparing op onderhoud omdat led langer meegaat. Ook zorgt ledverlichting voor minder lichthinder en een beter zicht voor de weggebruiker door onder andere kleurherkenning en kleurcontrast. Hiermee zet Rijkswaterstaat naar eigen zeggen een stap in de richting van een energieneutrale Nederlandse infrastructuur in 2030. Naar verwachting wordt de investering in led binnen 7 jaar terugverdiend.
De mei 2024-editie van Solar Magazine besteedt onder meer aandacht aan de nieuwe toekomst van de salderingsregeling, flexibele exportlimieten voor pv-systemen, de steeds langere garanties op zonnepanelen, de grootschalige introductie van perovskietzonnepanelen en de rol van zonne-energie in de Vlaamse verkiezingen.