
Dit naar aanleiding van onderzoek waaruit blijkt dat de ‘superchargers’ aantrekkelijk zijn om te gebruiken tijdens het bezoek aan de supermarkt. Binnen 20 minuten wordt de auto tijdens een bezoek aan Lidl nagenoeg volledig – en gratis – opgeladen. Lidl is voor het plaatsen van de laadpalen een samenwerking aangegaan met ABB.
Overigens staan er al bij 4 winkels van Lidl snelladers. ‘Elektrisch rijden neemt in Nederland snel toe en door te investeren in deze toekomstbestendige service kunnen onze klanten tijdens het laden meteen boodschappen doen’, aldus Christine Braun van Lidl Nederland. ‘Dat is efficiënt en past dus uitstekend bij onze bedrijfsvoering. Bovendien trekt dit ook weer nieuwe klanten die kennis maken met onze formule en zo tijd en geld besparen.’
Om de aantrekkingskracht van snellaadpalen bij filialen te toetsen heeft Lidl recent onderzoek laten uitvoeren onder gebruikers van elektrische auto’s. Van de ondervraagden geeft 76 procent aan waarschijnlijk gebruik te zullen maken van de snelladers. Voor de helft van de klanten en de niet-klanten van Lidl zijn de laders zelfs een reden om vaker boodschappen bij Lidl te doen. Gebruikers van elektrische auto’s geven aan dat de belangrijkste reden om gebruik te maken van het elektrisch tanken is dat men geld en tijd bespaart door tijdens het tanken boodschappen te doen.
Lidl gaat in de komende jaren bovendien alle Nederlandse winkels van zonnepanelen voorzien. Hiertoe investeert het bedrijf per jaar 2 miljoen euro. Elk jaar gaat het bedrijf daarmee 10 supermarkten van zonnepanelen voorzien.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.