
De projectdeelnemers – waaronder Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN), Eurotron en Solar Electricity Development – willen de nieuwe zonnepanelen bij voorkeur testen door heel Nederland.
Het Silicon Competence Centre (SiCC) is een netwerk van Nederlandse bedrijven en onderzoeksorganisaties die kennis en technologie delen en ontwikkelen met het doel om op silicium gebaseerde zonnecellen en zonnepanelen beter en goedkoper te maken. Een belangrijke activiteit van SiCC-2 is de veldtest van 400 zonnepanelen met achterzijdecontactcellen. De 400 panelen zullen na elektrische karakterisering in september 2016 beschikbaar komen. Ze worden dan door Solar Electricity bij deelnemers van de praktijktest geïnstalleerd.
De 400 panelen worden geïnstalleerd op 6 tot 8 locaties, op zowel platte als schuine daken. Een oriëntatie op het zuiden is het meest geschikt, maar een oost- of west-oriëntatie kan ook tot voldoende opbrengst leiden. De opzet is om bij iedere deelnemer zowel een installatie met high tech panelen als met commerciële panelen te plaatsen. Zo kunnen de opbrengsten van de twee typen panelen worden vergeleken en dat is van direct belang voor het onderzoeksprogramma.
Het innovatieve karakter van deze zogenaamde backcontact zonnecellen zit in het plaatsen van alle elektrische contacten aan de achterzijde van de zonnecel. Doordat er minder zilvercontacten aan de voorzijde zitten, dringt meer licht door in de zonnecel en dat resulteert in een hogere kilowattuur-opbrengst ten opzichte van conventionele panelen. Daarnaast is de assemblage van het backcontact zonnepaneel sneller en goedkoper. ‘Een andere in het oog springende innovatie is het uiterlijk van de zonnecellen’, vertelt Leon Laas van ECN. ‘De nieuwe wijze van contacteren leidt tot een rustige en hoog gewaardeerde esthetische uitstraling van het paneel.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.