logo
wvhj2023
hero-image
1 juli 2013

Zonnepanelen zien koelingen Lidl-winkels van energie

Dit is het volledige artikel van een voorpublicatie in de juni 2013-editie van Solar Magazine Discounter Lidl zoekt op het gebied van energieverbruik volop naar besparingen. En met succes. De vele kleine ingrepen die het bedrijf doet, leveren...
Dit is het volledige artikel van een voorpublicatie in de juni 2013-editie van Solar Magazine

Discounter Lidl zoekt op het gebied van energieverbruik volop naar besparingen. En met succes. De vele kleine ingrepen die het bedrijf doet, leveren een groot groen rendement op. ‘Eenvoud staat in ons handelen centraal, dat draagt onder meer bij aan de duurzaamheid van onze filialen.’

Ze glanzen je op zonnige dagen al van verre tegemoet; de tweehonderdzeventig zonnepanelen op het dak van het Huizense filiaal van Lidl. Samen genereren ze genoeg elektriciteit voor alle koelinstallaties in het filiaal. Ze zijn gekanteld en liggen ideaal op het zuiden. Zo is het rendement van de tweehonderdvijfenveertig wattpiek panelen optimaal. Marcel Ganzeboom is als Hoofd Bouwzaken bij Lidl verantwoordelijk voor alle duurzame vernieuwingen van de driehonderdzeventig filialen en distributiecentra. Duurzaamheid is voor het supermarktconcern geen doel op zich, stelt Ganzeboom. Het past simpelweg in de filosofie van het bedrijf. De kern van ons handelen wordt gekenmerkt door eenvoud. Natuurlijk zit er ook voor de klanten van Lidl een voordeel aan deze milieuvriendelijke manier van ondernemen. ‘Wat wij besparen zien klanten terug in de vorm van een beter milieu en in de prijs. Zo creëren we de meerwaarde op de langere termijn en zo blijft Lidl ‘Op weg naar morgen!’’, aldus Ganzeboom.

Verwarming uit de grond
Eenvoudige besparingen als energiezuinige verlichting die uitgaat wanneer een ruimte niet gebruikt wordt en filialen zonder gasaansluiting zijn onderdeel van dat concept. ‘Al onze bedrijfsprocessen zijn erop gericht zo zuinig mogelijk met middelen om te gaan. Daar sluit ons duurzaamheidsbeleid goed op aan.’ Veel duurzame snufjes komen samen in het vorig jaar opgeleverde hoofdkantoor. Buiten de (geautomatiseerde) LED-verlichting, is het hoofdkantoor niet afhankelijk van aardgas. Want dat wordt verwarmd met de restwarmte van de koelinstallatie van het naastgelegen filiaal en met warmte uit de grond. Daarvoor wordt een warmtekoudeopslag (WKO) toegepast.
Ook in de winkels zelf zijn maatregelen genomen om het energieverbruik terug te dringen. De belangrijkste maatregel: het verminderen van het verbruik van koelmeubelen en verlichting. Ganzeboom: ‘Veel producten hoeven helemaal niet gekoeld te worden. Alleen producten die echt niet buiten de koeling kunnen liggen, leggen wij er nu nog in. Dat scheelt al veel. Daarnaast passen we goede, energiezuinige installaties toe.’

Groen dak
Het filiaal in Huizen is verder voorzien van zonnepanelen. De elektriciteit die de tweehonderdzeventig panelen op het dak opwekken is genoeg om alle koelinstallaties in de winkel van energie te voorzien. Hierbij is gebruik gemaakt van de regeling Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE+). Deze subsidie kan worden aangevraagd door organisaties die op grotere schaal zonne-energie opwekken. Agentschap NL, onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken, voert de regeling uit. De zonnepanelen staan bovendien op een sedumdak, een ‘groen dak’ van vetplanten die zorgen voor een betere isolatie en opname van regenwater. De vestiging heeft zelfs twee oplaadpalen voor elektrische auto’s. Ook worden er momenteel testen met LED-verlichting uitgevoerd. Ganzeboom: ‘Enkele jaren geleden voerde Agentschap NL voor ons een onderzoek uit naar de duurzaamheid van onze gebouwen. We wilden weten op welke vlakken het beter kon. De uitkomst was verrassend: we waren al behoorlijk ver. Die lijn hebben we doorgetrokken.’

Energiebesparing is bij Lidl geen doel op zich is. Het is evenmin een pr-instrument. ‘We opereren vanuit een bepaalde filosofie. Dat houdt in dat we ons zelf iedere keer de vraag stellen: ‘Hoe kunnen we op een eenvoudige manier onze doelen bereiken?’ Je moet ook reëel zijn: je kunt wel allerlei duurzame maatregelen willen doorvoeren, maar het moet ook haalbaar zijn. Je kan niet alles in één keer veranderen. Maar met eenvoudige wijzigingen in bedrijfsprocessen valt al veel te bereiken. We kijken per filiaal wat er energiezuiniger kan.’ Die ‘verduurzaming’ van het vastgoed is niet alleen iets dat vanuit het bedrijf zelf komt. Het zijn ook steeds vaker de consumenten zelf, die er volgens Ganzeboom om vragen. ‘Aan ons de uitdaging om ook aan die vraag te voldoen.’

Duurzame distributie
Het nieuwste, duurzame paradepaardje van Lidl is al klaar. In Heerenveen is onlangs een nieuw distributiecentrum opgeleverd. De officiële opening hiervan zal binnenkort plaatsvinden. Dat zal circa tachtig filialen bevoorraden en is volgens Ganzeboom het duurzaamste distributiecentrum van Nederland. De restwarmte uit koelinstallaties wordt er gebruikt als vloerverwarming. Daarnaast is er sprake van milieuvriendelijke koelmiddelen en voorkomen materialen met een hoge isolatiewaarde energieverlies. Het gebouw is zo geconstrueerd dat het in de toekomst voorzien kan worden van zonnepanelen. Ganzeboom: ‘Momenteel wordt het gekeurd voor het BREAAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Method)-certificaat. Dit is een onafhankelijke certificering voor duurzaamheid van gebouwen. ‘Het was onze ambitie om een zo duurzaam mogelijk distributiecentrum te bouwen.’

Onlangs is in Heerenveen ook een duurzaam Lidl-filiaal opgeleverd. Niet alleen is het gebouw voorzien van driehonderdvijftig zonnepanelen die het koelmeubilair van stroom voorzien, ook beschikt de winkel in Heerenveen over een warmtepompsysteem en een isolerend sedumdak. Op het parkeerterrein zijn oplaadpalen voor elektrische auto’s geïnstalleerd waarmee klanten gratis hun elektrische auto of fiets kunnen opladen. Lidl werkt in haar duurzaamheidsbeleid vaak samen met Agentschap NL, de uitvoeringsorganisatie op het gebied van duurzaamheid van het ministerie van Economische Zaken. ‘Het is een prettige samenwerking’, schetst Ganzeboom. ‘Binnen Agentschap NL is veel kennis op het gebied van duurzaamheid aanwezig waaruit wij volop kunnen putten.’

Wek energie duurzaam op
Heeft u plannen om zonne-energie op te wekken? Het ministerie van Economische Zaken kan u daarbij helpen. Agentschap NL is de uitvoeringsorganisatie op het gebied duurzaamheid, innovatie en internationaal ondernemen. U kunt hier kennis en contacten opdoen en financiële ondersteuning krijgen via de regeling Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE+). Voor meer informatie surf naar de website van Agentschap NL.
Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten