logo
© Photovs | Dreamstime.com
© Photovs | Dreamstime.com
24 december 2025

Amsterdam bouwt 10 tankstations om tot laadstations

Amsterdam gaat rond 2030 de eerste 10 tankstations ombouwen tot snellaadstations voor elektrische auto’s. Dit staat in de Strategie Transitie Tankstations die de gemeente met input van tank- en laadstations maakte.

De gemeente onderzocht alle 61 tankstations in de stad op geschiktheid voor ombouw. Daarbij speelden 3 factoren een belangrijke rol. Ten eerste de ligging, waarbij locaties dicht bij snelwegen de voorkeur kregen omdat daar veel auto’s langskomen. Ten tweede de spreiding, zodat er in alle stadsdelen voldoende laadmogelijkheden ontstaan. Ten derde het soort contract, omdat op plekken in erfpacht of op grond die niet van de gemeente is, de ondernemers zelf beslissen wanneer ze overstappen op snelladen.

Openbare procedure
Op basis van het onderzoek vallen de tankstations in 3 categorieën: zeer geschikt, gemiddeld geschikt of weinig geschikt voor ombouw tot snellaadstation.

Rond 2030 kunnen ondernemers zich via een openbare procedure inschrijven om 10 locaties te ontwikkelen. Het gaat om Esso Meer en Vaart aan Meer en Vaart 201 in Nieuw-West, Tango Sierenborch aan Sierenborch 14 in Nieuw-West, Shell Westpoort aan Galwin 6 in Nieuw-West, BP Cornelis Douwesweg aan Cornelis Douwesweg 15 in Noord, BP Gooiseweg aan Gooiseweg 10 in Oost en Shell Gooiseweg aan Gooiseweg 11 in Oost. Verder gaat het om Circle K aan Verlengde Van Marwijk Kooystraat 40 in Ouder-Amstel, voorheen bekend als Total Marwijk Kooy, Shell Europaboulevard aan Europaboulevard 24 in Zuid, Circle K Ganzenhoef aan Gooiseweg 51 in Zuidoost en Circle K Flierbos aan Gooiseweg 50 in Zuidoost.

Volledig of hybride
Niet elk tankstation wordt meteen volledig elektrisch. Tankstations blijven de komende jaren nog nodig voor auto’s die op benzine of diesel rijden. Daarom krijgen sommige locaties alleen nog snellaadstations, terwijl andere locaties hybride worden. Op die hybride stations kunnen automobilisten zowel opladen als voorlopig ook nog tanken. Deze gefaseerde aanpak biedt flexibiliteit bij de overgang naar emissievrij vervoer.

Er is niet overal direct genoeg elektriciteit beschikbaar om meteen helemaal over te gaan op laden. Voor meerdere snelladers op één plek is namelijk een zware stroomaansluiting nodig. De gemeente werkt daarom samen met netbeheerders en bedrijven om per locatie slimme oplossingen te vinden.

Voorbeeldproject Stadionplein
Het tankstation aan het Stadionplein sloot vorige maand en wordt al in 2026 omgebouwd. Deze locatie valt buiten de groep van 10 en dient als voorbeeldproject. Hier komt E-lympic, een plek met snelladers voor auto’s, deelfietsen, deelauto’s en oplaadpunten voor boten. De ervaringen met dit project gebruikt de gemeente om te leren wat goed werkt bij het ombouwen van andere locaties.

Andere geschikte locaties worden pas na 2030 omgebouwd tot snellaadstations. De gemeente werkt bewust in fases. Dat doet ze onder andere vanwege de onzekerheid over de capaciteit van het stroomnet en over de snelheid waarmee elektrisch rijden blijft groeien.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten