
Dat staat in de nieuwe ANWB Elektrisch Rijden Monitor. De onderzoekers constateren dat wisselend overheidsbeleid en vooroordelen de verkoop van elektrische auto’s remmen.
Laadgedrag aanpassen
88 procent van de elektrische rijders staat open om het laadgedrag aan te passen als dat geld oplevert. De grootste reden is financieel: 30 procent wil laden op rustigere momenten als dat de laadkosten verlaagt, 22 procent wil het laden slim combineren met zonnepanelen.
1 op de 5 rijders is intrinsiek gemotiveerd om overbelasting van het stroomnet tegen te gaan, zonder dat daar een financiële compensatie tegenover hoeft te staan. 13 procent geeft aan het laadgedrag niet aan te passen, omdat ze een laadmogelijkheid op het werk hebben of geen keuze hebben in laadmogelijkheden.
Gebruikskosten dalen
De onderzoekers constateren verder dat de gebruikskosten van een benzineauto gemiddeld op 67,3 cent per kilometer liggen tegenover 74,3 cent per kilometer voor een elektrische auto. De kosten zijn berekend op basis van 4 jaar gebruik, het rijden van 15.000 kilometer per jaar en een exclusief aanschafsubsidie
Bij een scenario met zonnepanelen en een dynamisch energiecontract dalen de kosten van dezelfde elektrische auto naar 70,8 cent per kilometer. Daarmee wordt elektrisch rijden in die situatie goedkoper dan rijden op benzine.
Betaalbare modellen groeien
Ondertussen is het aantal elektrische auto’s dat te koop is onder de 35.000 euro in 2025 meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Ook de tweedehandsmarkt biedt steeds meer betaalbare opties.
Elektrische auto’s uit de beginjaren schreven snel af in waarde, wat nu leidt tot een groeiend aanbod van goedkope gebruikte modellen met lagere gebruiks- en onderhoudskosten. De totale kosten per kilometer van een gebruikte elektrische auto liggen volgens de ANWB regelmatig lager dan die van een vergelijkbare benzineauto.
Verwachting versus ervaring
Er bestaat een groot verschil tussen de verwachtingen van mensen zonder elektrische auto en de ervaringen van mensen die er al mee rijden. Niet-rijders hebben relatief negatieve verwachtingen over kosten, actieradius en laadgemak.
Elektrische rijders zijn juist positief over deze aspecten. De gemiddelde actieradius bedraagt inmiddels 463 kilometer en wordt door de meeste rijders als voldoende ervaren. Ook internationale ritten verlopen doorgaans probleemloos. De monitor laat tot slot zien dat het aantal laadpunten groeit, maar dat prijzen vaak onduidelijk zijn. Ook is er nog veel onbekendheid over Vehicle to Grid, oftewel V2G.
Beleid moet consistent
ANWB-bestuursvoorzitter Marga de Jager wijst op het wisselende overheidsbeleid als hoofdoorzaak van de terughoudendheid. ‘We zien dat mensen terughoudender zijn bij het overstappen naar elektrisch rijden’, zegt De Jager. ‘Dat is ongelofelijk jammer want we zien juist dat het aantal betaalbare modellen toeneemt en elektrische rijders die de overstap gemaakt hebben enthousiast zijn.’ De terughoudendheid komt volgens haar vooral door het verminderen van stimuleringsmaatregelen en vooroordelen die mensen hebben over elektrisch rijden. De ANWB roept de overheid daarom op te zorgen dat het beleid voor de transitie naar elektrisch rijden langjarig consistent is.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.