
‘Ondertussen is de wereld veranderd; het gaat razendsnel met de markt, technologie en politiek’, aldus boegbeeld Moniek Tromp. ‘Maar onze ambitie is onverminderd; hopelijk is het nog niet te laat om die te verwezenlijken.’
Wat is het doel van jullie groeifondsproject?
‘We richten ons op het versterken van de Nederlandse positie in de wereldwijde batterijketen, met focus op duurzaamheid, circulariteit en strategische onafhankelijkheid. Het programma wordt gecoördineerd door het Battery Competence Cluster – NL (BCC-NL) in samenwerking met ruim 60 bedrijven en kennisinstellingen.’
Hoe is het tot nu toe verlopen?
‘We zijn pas 1 juli dit jaar begonnen met de implementatie, met het bedrijvendeel althans. Voor het wetenschappelijke deel hopen we binnenkort op duidelijkheid over financiering.’
Het budget was toch al toegekend?
‘Ons programma werd in de derde tranche van het Nationaal Groeifonds gehonoreerd. Dat betekende, anders dan bij eerdere tranches, dat er niet zomaar geld werd overgemaakt naar een stichting of zo. Het geld moet via bestaande financiële instrumenten uitgezet worden. Voor de zakelijke projecten moesten we aankloppen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en voor fundamenteel onderzoek bij de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).’
Dat kostte tijd…
‘We moesten in gesprek, projecten opsplitsen, nieuwe calls uitschrijven… Ik snap dat de overheid meer grip wil hebben op waar geld naartoe gaat, controle over hoe dat wordt besteed. Maar het was superfrustrerend, temeer omdat onze wereld en bedrijven er 2 jaar na toekenning geheel anders uitzien en we opnieuw aanvragen moesten schrijven en de ‘hoepels’ door moesten. Het was al met al een forse struggle.’
Lees het volledige artikel hieronder in de nieuwste editie van Storage Magazine.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.