
Het moet bedrijven die normaal niet in aanmerking komen voor langetermijncontracten helpen om hernieuwbare energie af te nemen. ‘Dit is een unieke kans voor de Nederlandse energiemarkt om wind- en zonne-energieprojecten op een slimme en toegankelijke manier gefinancierd te krijgen’, aldus Ümit Duman, Business Development Manager bij Invest-NL.
Marktwensen
Sinds onderzoeksbureau Rebel in 2023 aantoonde dat een garantiefonds meerwaarde heeft voor wind- en zonne-energie, heeft Invest-NL volgens Duman flink wat werk verzet. ‘We hebben de garantiestructuur verfijnd en versimpeld, zodat het fonds goed aansluit bij de marktwensen. Het afgelopen jaar is de belangstelling sterk gegroeid, zowel bij producenten en financiers als bij de industriële afnemer.’
Betaalbare premie
Er ligt volgens Duman inmiddels een gezonde businesscase voor het garantieproduct, voor zowel de producent, de afnemer als investeerders in een garantiefonds. Een cruciale voorwaarde voor succes is dat de kosten beheersbaar blijven. ‘De premie moet betaalbaar zijn voor de afnemer', benadrukt Duman. ‘Daarnaast moet de garantie genoeg comfort geven aan de financier. Je wilt geen “allriskverzekering” bieden want dat is te duur, maar afnemers willen wel genoeg verzekerd zijn voor een acceptabele prijs.’
Het garantiefonds richt zich vooral op bedrijven met een kredietbeoordeling van B of hoger die momenteel niet in aanmerking komen voor een cppa. Door het kredietrisico gedeeltelijk af te dekken, kunnen producenten meer vreemd vermogen aantrekken. ‘Daardoor hoeven wind- en zonne-energieproducenten minder eigen vermogen in te brengen en hebben ze lagere kapitaalkosten’, duidt Duman. ‘Dat heeft weer een positief effect op de prijs van groene stroom.’
Lees het volledige artikel hieronder in de september 2025-editie van Solar Magazine.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.