logo
© CommuniQate
© CommuniQate
24 mei 2025

CommuniQate: bestaande klanten enthousiasmeren voor thuisbatterij via WhatsApp

CommuniQate helpt pv-installateurs met het heractiveren van klanten via WhatsApp. Dennis ter Beke: ‘Sinds kort helpen we hen ook aan nieuwe klanten, vanuit onze nieuwe samenwerking met OpusFlow.’

Wat is jouw rol bij CommuniQate?
‘Ik loop al even rond in de pv-branche. Toen ik op CommuniQate stuitte, een softwarebedrijf dat zich richt op WhatsApp-communicatie, zag ik direct mogelijkheden. Inmiddels ben ik mede-eigenaar en commercieel directeur.’

Welke kansen zag jij?
‘Bij communicatie via mail of een sms ben je aan het zenden. Met WhatsApp kun je tevens informatie ophalen, persoonlijk en massaal – bij vele mensen. Dat biedt ook kansen voor installateurs van zonnepanelen, bijvoorbeeld in de verkoop.’

Die hebben het momenteel niet gemakkelijk…
‘De pv-markt zit in een dip. Het is lastig om elke dag weer nieuwe klanten te vinden. Maar er is een nieuw product dat klaar is voor de markt: de thuisbatterij. Die kun je bijvoorbeeld proberen weg te zetten via Google Ads en leadgeneratoren. Dat kost echter veel geld en je gaat de concurrentie met vele partijen aan.’

Er is een gemakkelijkere weg?
‘Het heractiveren van klanten, zoals wij dat noemen. Je kunt contact met bestaande klanten opnemen, vragen of ze nog steeds tevreden zijn met hun zonnepanelen, of je nog wat voor ze kunt doen en of ze al aan een thuisbatterij hebben gedacht. Die service begonnen we enkele maanden geleden aan te bieden, met behulp van WhatsApp.’

Hoe succesvol zijn jullie?
‘We begonnen klein, met enkele installatiebedrijven. Tot onze verbazing was het resultaat enorm. De conversie – mensen die interesse hadden in een thuisbatterij en daarover het gesprek wilden aangaan – was 5 tot 11 procent. Dat is echt heel veel. Inmiddels werken we voor meer installatiebedrijven. En onlangs zijn we de samenwerking met OpusFlow aangegaan, een aanbieder van all-in-one erp-software, onder meer voor de solarteur.’

Waarom?
‘We hebben een koppeling met hun software gerealiseerd. Komt er een lead bij hen binnen voor een aangesloten installateur, dan komt die, indien gewenst, ook bij ons terecht. Wij kunnen dan geheel geautomatiseerd direct contact opnemen met die potentiële klant via WhatsApp.’

Met als voordeel?
‘Een van de problemen in onze sector is dat geïnteresseerden nogal eens slecht bereikbaar zijn; je krijgt ze moeilijk te pakken, ze beantwoorden hun mail niet en nemen de telefoon niet op. Wij sturen zo’n lead binnen 10 seconden een bericht met de vraag hoe ze graag verder willen communiceren. Dat wordt in de helft van de gevallen al binnen 15 minuten gelezen.’

Dat onderschrijft de communicatiekracht van WhatsApp…
‘Wij zetten die ook in tijdens het vervolgtraject. Nog zo’n bekend fenomeen in onze branche is dat je na het maken van een afspraak voor een dichte deur komt te staan; mensen zijn het vergeten, hebben er geen zin in, of wat de reden ook is. Wij zorgen, ook door onze link met het systeem van OpusFlow, dat die potentiële klant de dag voor de afspraak een reminder ontvangt. Ook die communicatie verloopt via het nummer van de installateur. Dat vermindert het aantal no-shows aanzienlijk, met 50 tot 70 procent. Maar er is meer.’

Wat dan?
‘Een goede review is ontzettend belangrijk voor solarteurs, zeker in deze tijden. Wij kunnen de klant na installatie benaderen met een aantal vragen, bijvoorbeeld of die tevreden is met zijn installatie, of de monteurs op tijd waren, of er netjes is gewerkt… Resulteert dat in 4 of 5 sterren, dan geven we de klant 2 opties: die doorlinken naar een review-pagina of Google achterlaten of een tell-a-friend-actie voor de eindklant wat weer nieuwe leads oplevert. Is het minder, dan informeren we de installateur. Die kan dan contact opnemen en vragen wat hij kan doen om de ervaring beter te maken, en zo zijn score optrekken. Op deze wijze bewaken we zijn reputatie en helpen mee met een stukje aftersales.’

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten