Van Prinsenbeek werkte als onderaannemer voor een grote leverancier van zonnepanelen, met name voor consumenten. Vanaf eind 2023 namen de installatieopdrachten sterk af vanwege de terugvallende vraag in dit marktsegment. Hij gooide het roer om. De corebusiness werd thuisbatterijen, sinds augustus vorig jaar onder de naam Verduurzaamnu. Zijn bedrijf noteerde recentelijk een mijlpaal; verkocht reeds 750 thuisbatterijen waarvan er al z’n 500 zijn geïnstalleerd. Met die cijfers behoort het tot de koplopers in de markt. Wat verklaart dat succes?
Aziatische restaurants
‘Door onze achtergrond in zonnepanelen, weten we wat er leeft en hebben we gedegen technische kennis’, aldus Van Prinsenbeek. ‘Dat combineren we met de salesvaardigheden van een van onze compagnons. We richten ons in de verkoop op bestaande en nieuwe klanten. Daarbij maken we tevens gebruik van ons grote netwerk, bijvoorbeeld bij Aziatische restaurants. Is er één over de brug, dan volgt de rest. Dit geldt bij meerdere doelgroepen, bijvoorbeeld huishoudens die niet zonder stroom kunnen of mensen met aquaria. Daarnaast zijn we inmiddels installatiepartner van een aantal bedrijven in de verduurzaming.’
Verbaasd
De redenen voor de aanschaf van een thuisbatterij zijn divers, aldus Van Prinsenbeek. Gevraagd naar zijn belangrijkste klantgroepen noemt hij allereerst pv-eigenaren die hun zelfconsumptie willen verhogen, en ook huishoudens met een warmtepomp en/of elektrische auto met laadpaal. ‘Omdat zij al bezig zijn met verduurzamen en graag verder willen. Ze denken vooruit en zien een thuisbatterij als een logische volgende stap.’ Daarnaast ziet hij een flinke behoefte aan noodstroomvoorziening, bijvoorbeeld onder restaurants, maar ook met het oog op calamiteiten. ‘Je zult verbaasd zijn over het aantal mensen dat daarom kiest voor het aanschaffen van een thuisbatterij.’
Verzwaren
Van Prinsenbeek: ‘Bovendien biedt een thuisbatterij, samen met een dynamisch energiecontract, de mogelijkheid om geld te verdienen door te handelen in stroom. Je kunt er tevens, middels een tussenpartij, mee acteren op de onbalansmarkt. Een leuk voorbeeld van een zakelijke toepassing: we zijn nu bezig met het plaatsen van een batterij bij een winkelcentrum waar een MediaMarkt in komt. Deze heeft veel meer stroom nodig dan mogelijk is met de huidige aansluiting. Verzwaren duurt minimaal 4 jaar geeft de netbeheerder aan. Een batterij is een mooie oplossing. Die kan de piekmomenten opvangen.’
Happy call
Het verkoopproces van Verduurzaamnu begint met een adviesgesprek. Is er behoefte aan een scan om de toegevoegde waarde van een thuisbatterij – de ideale dimensies – te bepalen, dan wordt die gratis gedaan. Na akkoord op de offerte volgt een technische schouw, planning en installatie. Van Prinsenbeek: ‘Daarna doen we een “happy call”; een telefoontje om te vragen of de klant tevreden is over hoe alles gelopen is en zenden we nog een mailtje met de handleiding voor de batterij en het energiemanagementsysteem, en de gegevens die klanten moeten invullen bij energieleveren.nl. Indien gewenst helpen we tevens bij het zoeken naar het beste dynamische energiecontract, maar daarin zijn ze uiteraard volkomen vrij.’
Onzeker
Hoe kijkt Van Prinsenbeek naar de verkoop van de thuisbatterij, met name naar beloftes rondom verdiensten uit deelname aan de onbalansmarkt? Eerlijk advies geven is cruciaal, benadrukt hij. ‘Verkoop geen onzin, doe geen loze beloftes. Niemand kan voorspellen hoe de energiemarkten zich in de toekomst zullen ontwikkelen. De resultaten die wij delen, zijn al door klanten behaald, maar dat betekent niet dat dit voor iedereen of altijd geldt. Vertel dat dan ook gewoon aan de klant. Wij doen dat altijd, en dat wordt gewaardeerd, zo merken wij.’
Installatievoorschriften
Een significante groep zonnepaneelinstallateurs is nog huivering voor de thuisbatterij. Het ‘onbekende’ installatieproces werd in een recente enquête van Solar Magazine onder 277 installateurs als een van de redenen genoemd. Herkent Van Prinsenbeek dit beeld, wat zijn de grootste technische uitdagingen? ‘Een thuisbatterij is geen zonnepaneel. De installatie vergt specifieke kennis en skills. Wij hebben ervaring met heel wat verschillende installaties en vele testen gedaan en laten doen. We trainen onze monteurs intern voordat ze zelfstandig op pad mogen, en ze moeten hun VCA Vol, NEN1010 en NEN3140 hebben. Daarnaast werken we samen met een grote verzekeringsmaatschappij aan installatievoorschriften, zijn al in een ver stadium. Zo kunnen we klanten straks ook direct voorzien van de juiste verzekering.’
Gamechanger
In de Haagse politiek gaan steeds meer stemmen op voor het stimuleren van de thuisbatterij, al dan niet met subsidie. Van Prinsenbeek juicht het idee van financiële ondersteuning toe. ‘Dat versnelt de uitrol, zoals bewezen is in landen zoals Italië, Oostenrijk en Duistsland, en opschaling leidt tot lagere kosten en verdere technologische ontwikkelingen.’
Tegelijkertijd wijst hij op het afschaffen van saldering vanaf 2027. Het wordt dan veel aantrekkelijker om zelf opgewekte stroom op te slaan en later te gebruiken, volgens hem een gamechanger voor de thuisbatterij in Nederland.
Massale opkomst
Van Prinsenbeek: ‘Die wordt dan eigenlijk onmisbaar om het maximale uit je zonnestroom te halen. Stiekem verwachten we dan ook dat de prijzen niet per se voordeliger gaan worden. Kijk naar wat er met de prijs van zonnepanelen gebeurde toen de vraag naar pv sterk toenam vanwege de energiecrisis na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne – die lagen heel veel hoger dan nu. Onder de streep: we staan aan het begin van de massale opkomst van de thuisbatterij in Nederland en wij blijven daarop focussen. Tegelijkertijd verkennen we nu de isolatiemarkt. Mensen vragen ons steeds vaker naar isolatie. Als je eenmaal begint met verduurzamen, is de investering in isolatie vaak maar een fractie van de totale kosten vanwege de vele subsidies. Ook daarin liggen dus kansen voor installateurs. Wij gaan er naar verwachting vanaf 1 mei live mee.’
De maart 2025-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam, zonnecarports, het productteam circulaire zonnepanelen en de zakelijke zonnedakenmarkt.