
Netbeheerder Liander legt in de aankomende weken samen met aannemer Van Gelder 2 grote kabelverbindingen aan vanaf het nieuwe elektriciteitsstation in aanbouw op Zeeburgereiland naar de buurten Sporenburg en Cruquiusbuurt in het Oostelijk Havengebied.
21 meter diep
De grootschalige verbouwing van het elektriciteitsnet bereikt hiermee het centrum van de stad. Deze kabelverbindingen moeten in de toekomst de bestaande elektriciteitsstations in het centrum gaan ontlasten. Liander stelt dat het grootschalige werk aan het elektriciteitsnet hiermee zichtbaarder en impactvoller wordt voor de Amsterdammers.
De 2 verbindingen komen tussen aan de ene kant Cruquiusbuurt en Sporenburg in het Oostelijk Havengebied en aan de andere kant Baaibuurt-Oost en de Sluisbuurt op Zeeburgereiland. Er wordt in april gestart met de opbouw van onder andere de boorinstallaties op zowel Zeeburgereiland als het Oostelijk Havengebied. Er wordt geboord vanaf zowel Zeeburgereiland als het Oostelijk Havengebied vanwege de lengte en complexiteit van de boringen. Ze gaan tot een diepte van ruim 21 meter onder de bodem van het Amsterdam-Rijnkanaal. De boorinstallaties in het Oostelijk Havengebied worden geplaatst in de Brandslangstraat op Cruquiuseiland en in het Keesje Brijdeplantsoen op Sporenburg.
19 kilometer middenspanningskabel
Om de kabelverbindingen mogelijk te maken, zijn er ook mantelbuizen nodig. Hier worden uiteindelijk de middenspanningskabels doorheen getrokken. De mantelbuizen worden in de Archiefstraat op Cruquiuseiland aan elkaar gelast tot een lange mantelbuis en in het water uitgelegd langs de Zeeburgerkade in de Entrepothaven. Vervolgens worden de mantelbuizen, met een lengte van bijna een kilometer, eerst op de Brandslangstraat op Cruquiuseiland en daarna in het Keesje Brijdeplantsoen de boorgaten ingetrokken richting Zeeburgereiland. Deze laatste mantelbuizen moeten eerst nog over het water worden vervoerd om vervolgens ingetrokken te worden vanuit de kade bij de Steltloper. Uiteindelijk wordt er in totaal 18 kilometer aan middenspanningskabel door de mantelbuizen heen getrokken, zodat het nieuwe elektriciteitsstation Zeeburgereiland straks het Oostelijk Havengebied van elektriciteit kan voorzien.
Het gaat om zeer complexe boringen met grote logistieke uitdagingen. Er wordt in de gebouwde omgeving gewerkt, op plekken waar normaal bewoners recreëren, honden worden uitgelaten, kinderen spelen en auto’s worden geparkeerd. De werkzaamheden hebben daarmee een grote impact op de inwoners van zowel Sporenburg als Cruquiuseiland. Veiligheid en duidelijke informatievoorziening staan vanzelfsprekend voorop. In de aanloop naar de werkzaamheden zijn de inwoners via diverse kanalen geïnformeerd. Er zijn bewonersavonden geweest en er zijn gesprekken gevoerd met de voorzitters van de VvE’s op Sporenburg en de Cruquiusbuurt en er hebben 1-op-1 gesprekken plaatsgevonden met bewoners. Op Sporenburg zijn afspraken gemaakt met de basisschool in de buurt van de boring. Informatie en suggesties uit deze gesprekken hebben ze, voor zover mogelijk, meegenomen in het plan van aanpak. Denk hierbij bijvoorbeeld aan uitgebreidere inzet van verkeersregelaars en geen bouwverkeer en -werkzaamheden op bepaalde afgesproken tijdstippen. Door de grote omvang en complexiteit van de werkzaamheden is het nooit helemaal uit te sluiten dat er iets misgaat. Op het moment dat hier onverhoopt toch sprake van is, dan worden passende maatregelen genomen.
Noodzakelijke werkzaamheden
Deze werkzaamheden zijn een noodzakelijke stap voor het elektriciteitsnet in Amsterdam. Op dit moment wordt het Oostelijk Havengebied van stroom voorzien door elektriciteitsstation Hoogte Kadijk. Dit station heeft onvoldoende capaciteit voor de toekomst. Het voorziet nu een relatief groot gebied in de stad van stroom, waaronder grote delen van stadsdeel Oost en een deel van het centrum. Het nieuwe elektriciteitsstation Zeeburgereiland dat naar verwachting in 2027 klaar is, moet enkele bestaande elektriciteitsstations in het centrum ontlasten, waaronder Hoogte Kadijk. Dit is belangrijk, omdat de ruimte in de stad voor nieuwe en grotere elektriciteitsstations schaars is. Er is onvoldoende ruimte om deze elektriciteitsstations zodanig uit te breiden zodat ze ook in de toekomst het centrum en het Oostelijk Havengebied van elektriciteit kunnen blijven voorzien.
Ondanks dat het elektriciteitsstation op Zeerburgereiland in 2027 klaar is, worden de boringen onder het Amsterdam-Rijnkanaal nu al uitgevoerd. Dit komt omdat de versterking van het elektriciteitsnet in dit gebied een grootschalig en meerjarig project is. Er hangen diverse deelprojecten met elkaar samen, waaronder deze boringen, om dit mogelijk te maken. Op het moment dat er weer voldoende capaciteit beschikbaar is op het hoogspanningsnet, kunnen Liander en TenneT met deze uitbreidingen de toekomstige verduurzamings- en groeiambities in Amsterdam blijven faciliteren.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.