logo
© Robert van 't Hoenderdaal | Dreamstime.com
© Robert van 't Hoenderdaal | Dreamstime.com
8 april 2025

Consumentenbond opent meldpunt variabele energiecontracten, massaclaim laatste redmiddel

De Consumentenbond opent een meldpunt waar consumenten met een variabel energiecontract zich kunnen melden, omdat zij mogelijk benadeeld zijn door hun energieleverancier. Een massaclaim komt er vooralsnog niet.

De belangenbehartiger wil namelijk eerst in gesprek met de energiebedrijven en koepelorganisatie Energie-Nederland. Als daar geen oplossing uit voortkomt, overweegt de Consumentenbond een juridische procedure.

Te hoge tarieven
Het Gerechtshof Amsterdam heeft in een rechtszaak tegen Vattenfall geoordeeld dat de manier waarop energieleveranciers tussentijdse tariefwijzigingen bij variabele contracten doorvoeren niet door de beugel kan. Het gaat om consumenten die in de afgelopen 5 jaar een variabel energiecontract hadden of op dit moment nog hebben.

Een klant van Vattenfall had bij het Gerechtshof bezwaar gemaakt tegen tussentijdse tariefverhogingen. Het Hof oordeelde dat het zogeheten wijzigingsbeding in de algemene voorwaarden op basis waarvan de energieleverancier de tariefwijziging doorvoerde, oneerlijk en daarmee ongeldig is. De uitspraak heeft volgens de Consumentenbond gevolgen voor alle consumenten met een variabel contract, omdat bijna alle energieleveranciers in Nederland diezelfde voorwaarden gebruiken. Hierdoor hebben miljoenen consumenten volgens de belangenorganisatie jarenlang te hoge tarieven betaald.

Compenseren
‘De Consumentenbond heeft zich altijd al verzet tegen het wijzigingsbeding in de algemene voorwaarden’, stelt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. ‘Het is namelijk volstrekt onduidelijk op basis waarvan een energieleverancier zijn tarieven tussentijds mag aanpassen. Nu het Hof tot datzelfde oordeel komt, moeten energieleveranciers die voorwaarden aanpassen en hun klanten compenseren.’

De Consumentenbond opent daarom nu samen met ConsumentenClaim een meldpunt variabele energiecontracten. Met het meldpunt willen zij inzicht krijgen in hoeveel consumenten gedupeerd zijn en hoe groot de schade is. Molenaar: ‘Vervolgens willen we in gesprek met de energieleveranciers en brancheorganisatie Energie-Nederland. We willen dat de leveranciers gedupeerden compenseren voor de onterecht geïnde geldbedragen. Ons doel is om er samen uit te komen. Een juridische procedure is een laatste middel. Een massaclaim kost bovendien veel tijd en we willen snel stappen kunnen maken. Maar we sluiten niets uit.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten