logo
© Accuberekening.nl
© Accuberekening.nl
29 maart 2025

Nieuwe tool helpt eigenaar zonnepaneel juiste thuisbatterij kiezen voor verhogen zelfconsumptie

De website Accuberekening.nl is live en helpt consumenten met zonnepanelen bij het kiezen van de juiste thuisbatterij. ‘Geen angstverhalen en commerciële belangen, maar eerlijke informatie’, aldus de initiators.

Met Accuberekening.nl willen initiatiefnemers Dennis van der Meij en Jeroen Bakker (red. zie kader) zonnepaneelbezitters die een thuisbatterij willen kopen, adviseren over welk formaat thuisbatterij hen het beste helpt bij het verhogen van hun zelfconsumptie.

Hoe is het idee voor Accuberekening.nl ontstaan?
Jeroen: ‘Een half jaar geleden raakte ik met Dennis in gesprek over de verkooppraktijken die ik tegenkwam bij thuisbatterijen. Een deel van de aanbieders probeert consumenten met onheuse verkoopargumenten over de streep te trekken om een – te grote – thuisbatterij te kopen.’

Dennis: ‘Het belangrijkste probleem is dat in de huidige markt vrijwel alle aanbieders van accu’s een tool hebben die enkel de financiële voordelen belicht. Samen met Jeroen heb ik het idee opgepakt om mensen met een nieuwe, merkonafhankelijke tool te helpen met eerlijke en duidelijke informatie.’

Om een misverstand uit de wereld te helpen: jullie zijn wel voorstander van de uitrol van de thuisbatterij?
Dennis: ‘Ja, maar dus wel alleen als die consumenten ook echt helpt om hun stroomverbruik in de nacht zoveel mogelijk af te dekken met zonne-energie. Een thuisaccu kan je namelijk helpen om meer van je eigen opgewekte zonne-energie te gebruiken, maar dat zal nooit jaarrond en voor 100 procent lukken.’

Jeroen: ‘Als de salderingsregeling per 2027 stopt, helpt een thuisbatterij om je zelfconsumptie te verhogen. Het zoveel mogelijk stroom van je zonnepanelen zelf gebruiken en minder stroom terug te leveren aan het stroomnet. Ook in de huidige energiemarkt – waar veel bedrijven terugleverkosten in rekening brengen aan zonnepaneelbezitters – is het ook nu al interessant om je zelfverbruik zover mogelijk te verhogen.’

Over hoe je dat doet, bestaat nogal eens discussie…
Dennis: ‘Ja dat klopt. Veel aanbieders van accu’s laten vooral zien hoeveel terugleverkosten je kunt besparen en hoeveel geld je kunt verdienen door met je batterij te handelen op de onbalansmarkt. Maar waar draait het nu echt om? Voor ons is dat antwoord helder: zoveel mogelijk zonnestroom achter de meter houden en zelf verbruiken. En voor dat laatste heb ik in de afgelopen paar jaar ongekend veel berekeningen uitgevoerd.’

Wat is je bij die simulaties opgevallen?
Dennis: ‘Dat de oriëntatie van zonnepanelen allesbepalend is. Als je zonnepanelen hebt die op het westen georiënteerd zijn, wek je aan het einde van de dag bijvoorbeeld nog aardig wat zonne-energie op – juist wanneer een huishouden meer stroom verbruikt. Bij die zonnepaneelinstallaties is het zelfconsumptiepercentage dan ook hoger dan bij op het zuiden of oosten georiënteerde zonnestroomsystemen.’

En hoe vertaalt jullie tool dat naar thuisbatterijen?
Jeroen: ‘We hebben onze tool gebaseerd op meer dan 100 voorbeeldscenario’s. Bijvoorbeeld: wat gebeurt er als je 8 zonnepanelen op het zuiden hebt en hoe past dat bij het verbruik van een standaardhuishouden? Een gemiddelde consument heeft een vast verbruikspatroon met pieken in het stroomverbruik in de ochtend bij het ontbijt, bij thuiskomst na het werken in de avond en in het weekend.’

Dennis: ‘Het moment waarop zonnepaneelbezitters stroom gebruiken, is dus redelijk vergelijkbaar. Het grote onderlinge verschil zit zoals gezegd in de oriëntatie van hun zonnepanelen en de stroomproductie op verschillende tijdstippen. Op basis van die laatste gegevens laten we consumenten zien wat de ideale batterijgrootte is voor zelfconsumptie. We maken geen maatwerkberekeningen, maar zorgen ervoor dat 95 procent van de mensen in de buurt van de ideale situatie komt. Maatwerk vergt 5 tot 6 uur per persoon, terwijl wij 2,5 miljoen mensen willen helpen. Op onze website zijn daartoe nu al 107 verschillende situaties doorgerekend en dat worden er steeds meer. Gebruikers kunnen een rapport downloaden dat het dichtst bij hun situatie komt. Met dat rapport in de hand kunnen ze installateurs vragen om een offerte uit te brengen.’

En hoe ziet zo’n optimale accu er dan uit?
Dennis: ‘In de huidige markt wordt meer dan eens een te grote accu aangeboden. Dat is uit commercieel standpunt begrijpelijk, maar niet optimaal voor het verhogen van de zelfconsumptie. Bij een zonnepaneelbezitter die bijvoorbeeld ’s nachts weinig stroom gebruikt, heeft een batterij met een opslagcapaciteit van 10 kilowattuur weinig zin. Je gebruikt ’s nachts misschien maar 3 kilowattuur stroom, waardoor je de volgende dag in je batterij maar 3 kilowattuur zonne-energie kwijt kunt. Om die reden adviseren wij kleinere accu’s – bijvoorbeeld van 5 kilowattuur – omdat je deze overdag volledig kunt opladen en de opgeslagen zonne-energie ’s nachts grotendeels verbruikt. Een van de rekenvoorbeelden bij een “gemiddeld” gezin laat bijvoorbeeld zien dat een thuisbatterij van 2,4 kilowattuur de zelfconsumptie verhoogt van 26 naar 47 procent. Zou dat gezin voor een thuisbatterij van 4,8 kilowattuur kiezen, dan zou dat 60 procent zijn. Maar een nog grotere batterij – van 7,2 kilowattuur – zorgt slechts voor een verhoging naar 63 procent. Voor dat gezin is een thuisbatterij van 2 tot 5 kilowattuur dus het meest geschikt.’

Wat is jullie doelgroep?
Dennis: ‘Momenteel worden de meeste thuisaccu’s verkocht aan consumenten met een vrijstaande woning al dan niet met een warmtepomp en laadpaal voor een elektrische auto. Met onze tool richten wij ons echter op de 2,5 miljoen tussenwoningen die hun huis nog steeds met gas verwarmen, een gemiddeld stroomverbruik hebben en waar 5 tot 20 zonnepanelen op het dak liggen.’

Dennis, jij staat in de zonne-energiesector bekend om je ongezouten mening. Hoe borg je je onafhankelijkheid?
Dennis: ‘Wij zijn 100 procent merkonafhankelijk. Bovendien geven wij alleen advies aan consumenten. Wij adviseren ook geen specifieke batterijfabrikanten of installateurs. We bieden transparantie en geven duidelijke richtlijnen. Zoals welke batterij past bij jouw situatie? Waar moet je op letten bij installatie qua locatie en veiligheid? Hoe selecteer je de juiste installateur? Allemaal op de website, met korte video’s en in een naslagdocument vol tips & tricks.’

Tot slot, jullie stellen merkonafhankelijk te zijn, maar wat is dan jullie verdienmodel?
Dennis: ‘Ons verdienmodel is simpel: consumenten betalen enkele tientjes voor een rapport dat hen helpt duizenden euro’s te besparen op onnodig grote batterijen doordat ze straks zelf de beste keuze kunnen maken. Daarnaast bieden we aanvullende tools, zoals een noodstroomtool. Hiermee kunnen consumenten bepalen welke apparaten ze willen laten werken bij een stroomuitval en hoeveel batterijcapaciteit ze daarvoor eventueel nodig hebben.’

Over Dennis en Jeroen

Dennis van der Meij is een Nederlandse zonne-energie-expert en eigenaar van Solar-Engineering. Hij staat bekend om zijn actieve bijdrage aan kennisdeling binnen de sector, onder andere via de hashtag #kennisdelen op sociale media zoals LinkedIn. Daarnaast is hij mede-initiatiefnemer van Het Energie Theater, een interactief theatercollege waarin consumenten geïnformeerd worden over de energietransitie en duurzame technieken zoals warmtepompen, zonnepanelen en energieopslag. Bij zijn lezingen neemt Dennis ook vaak zijn 11-jarige zoon Giel mee, die inmiddels ook een bekende is in de Nederlandse zonne-energiewereld. Tot slot is Van der Meij lid van de ‘Solar Basterds’, een groep van 11 vakidioten die ieder kwartaal samenkomen om de markt oprecht te verbeteren door kennis te delen en samen te werken aan perspectief binnen de zonne-energiesector met hun slogan: the future looks bright.

Jeroen Bakker is een Nederlandse ondernemer en technologie-enthousiasteling uit Groningen. Na meer dan 20 jaar een website- en designbureau te hebben gerund, richt hij zich sinds de zomer van 2023 op zijn ‘hobbyproject’, Jeroen.nl. Op deze website deelt hij inzichten en informatie over duurzaamheid, energieopwekking, -opslag en -gebruik, met als doel complexe data voor iedereen toegankelijk te maken. Bezoekers kunnen accounts aanmaken en een eigen profiel samenstellen door omvormers, P1 Meters en energiemaatschappijen te koppelen. Daar komen dan weer interessante data-inzichten uit voort. Bijvoorbeeld de zelfconsumptie per dag, maand en jaar. Daarnaast experimenteert Jeroen met slimme technologieën in zijn eigen woning – zoals zonnepanelen, een warmtepomp, domotica en dynamische energieprijzen – om energie-efficiëntie en gedragsverandering bij zijn kinderen te bevorderen.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten