
Jij werkt al meer dan 20 jaar voor Rexel België, zo’n beetje vanaf de start van de energietransitie…
‘Toen Rexel hier zo’n 2 decennia geleden van start ging, waren we de eerste nationale groothandel die zonnepanelen en aanverwante producten leverde. We waren ook de eerste wat betreft laadinfra voor elektrische voertuigen, in 2016. Nu bedienen we als elektrotechnische groothandel de markt met een breed scala aan technieken, bijvoorbeeld ook batterijen en heating, ventilation, and air conditioning (hvac). Er is een boeiende evolutie gaande.’
Ook bij jullie klanten, installateurs?
‘We willen in België nu ook af van stookolie, en tevens gas uitfaseren. Onze warmtevoorziening moet worden vergroend en dat gebeurt voor een belangrijk deel middels elektrificatie. Daarvoor zijn al die technieken relevant. Dat betekent ook dat het onderscheid tussen de e- en w-installateur vervaagt. Ze zijn er allemaal mee bezig. Dat is mooi om te zien en wij bieden de benodigde integrale oplossingen, dat zit in ons DNA.’
Hoe kijk jij naar de huidige consumentenmarkt voor pv in België?
‘Iedereen die in de zonepaneelsector werkt, zit in de solar coaster. Je hebt goede en mindere jaren. Als je daar niet mee om kunt gaan, heb je geen toekomstperspectief voor de lange termijn. 2024 was een bijzonder slecht jaar. Begon je over zonnepanelen bij een consument dan kon je vaak rekenen op een afwijzende reactie. Maar dat is allemaal emotie. Ik heb het volste vertrouwen in een omslag ten goede.’
Hoe snel gaat die komen?
‘Het herstel is al ingezet. De vraag neemt weer toe. Januari was nog een uitgesproken slechte maand, in februari zagen we een sterke kanteling opwaarts. Ik ben ervan overtuigd dat die doorzet. Het ziet er goed uit op de langere termijn. Er zijn meerdere opportuniteiten. Zo valt er met een digitale teller een goede businesscase te maken van zonnepanelen en een thuisbatterij, zeker in combinatie met een dynamisch energiecontract. Dat geeft een mooie return on investment.’
Je zei meerdere…
‘Er liggen bijvoorbeeld ook grote kansen in repowering van pv, het vervangen van oude zonnepanelen door nieuwe producten, bijvoorbeeld met de 460 tot 500 wattpiek pv-modules van nu. Dat zorgt in vele gevallen voor een interessante businesscase. Waar het in feite allemaal om draait bij consumenten is hun energiefactuur onder controle houden. Dat begint altijd met het zelf produceren van zonnestroom, en die vervolgens natuurlijk optimaal inzetten. De interesse in zonnepanelen is terug onder huishoudens en de zakelijke markt loopt goed door.’
Hoe anders is dat in Nederland…
‘Ik hoor dat ook van collega’s. Maar dat is tevens allemaal te wijten aan perceptie. Jullie overheid heeft daar een groot aandeel in vanwege de soap rondom de salderingsregeling, en ook de media die onkundig en negatief schrijven over zonnepanelen. In Nederland is het netcongestieprobleem bovendien groot, daar hebben we hier nog niet zo’n last van.’
Waarom neem jij deel aan de stuurgroep van PV Vlaanderen?
‘Ik ben er al jaren bij betrokken. PV Vlaanderen is een gesprekspartner van de politiek. Ik vind het uitermate belangrijk dat de juiste boodschap wordt afgegeven zodat de juiste beleidsbesluiten kunnen worden genomen. Zo moeten we in de residentiële markt blijven drukken.’
Waarom?
‘Ik ben voorzitter van de stuurgroep residentieel. Met zonnepanelen op woningen wordt een flink deel van de totale zonnestroomproductie opgewekt, en wel waar die wordt gebruikt, wat ook van grote waarde is. De uitrol moet dus blijven worden gestimuleerd met flankerend beleid. Wat ik daar onder meer bij inbreng, is mijn bredere visie op de energietransitie van huishoudens; onze kennis over hernieuwbare technieken en integrale toepassingen met hvac, laadpunten en energiemanagementsystemen (ems).’
Wat zijn belangrijke thema’s voor jou?
‘De bovengrens van consumenteninstallaties was 10 kilovoltampère. Dat oude vermogen is niet meer van deze tijd, bijvoorbeeld met het oog op de opkomst van warmtepompen en elektrische auto’s, en het ontlasten van het net door meer opwek en zelfverbruik. Inmiddels hoeft je tot 25 kilovoltampère geen netstudie meer te doen. Dat is mooi en PV-Vlaanderen heeft daar een sterke hand in gehad zo is min overtuiging, maar moet je vanaf 10 kilovoltampère mogelijk nog wel een btw-nummer aanvragen. Wij willen echter dat alle residentiële grenzen opgetrokken worden naar 30 kilovoltampère en je tot dat vermogen zeker geen btw-nummer nodig hebt. Voorbeelden van andere belangrijke zaken zijn het ondersteunen van batterijen en dynamische tarieven, en haast maken met de taksshift van hernieuwbaar naar fossiel, zodat huishoudens en bedrijven blijven investeren in verduurzaming van hun energievoorziening.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.