logo
© Vlaams Parlement
© Vlaams Parlement
13 februari 2025

Vlaanderen heeft nog geen plan voor uitrol bidirectionele laadpalen

Vlaanderen heeft nog geen plan voor de uitrol van bidirectionele laadpalen voor elektrische auto’s in de openbare ruimte. Dat meldt Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder na vragen in het Vlaams Parlement.

Brecht Warnez voelde namens cd&v de minister aan de tand over de voortgang van de uitrol van publieke laadpalen voor elektrische auto’s.

Beleidsnota
Warnez stelde vragen naar aanleiding van de beleidsnota Mobiliteit en Openbare werken 2024-2029 waarin staat dat de Vlaamse regering nieuwe klemtonen zal leggen in de laadstrategie. Zo zal er bijvoorbeeld minder focus zijn op het ‘paal volgt wagen’- en ‘paal volgt paal’-principe, en zal de focus worden verlegd naar strategisch geplaatste ‘slimme’ laadpleinen op (semi)publieke locaties.

Bovendien schrijft de minister in de beleidsnota ook de nadruk te willen leggen op slim laden en bidirectioneel laden. Zo zouden meer kansen gecreëerd moeten worden voor slimme sturing en zouden de bestaande wetgevende drempels rond bidirectioneel laden in kaart gebracht worden. Bovendien zouden er pilots volgen met bidirectioneel laden. Met die beloftes in het achterhoofd wilde Warnez van de minister de huidige status op het laaddossier weten.

Nog geen bidirectionele laadpalen
De minister meldt allereerst dat er nog geen bidirectionele laadpalen operationeel zijn op het openbaar domein in Vlaanderen. ‘Dat komt door twee praktische bezwaren: er zijn nog maar erg weinig modellen van elektrische wagens die bidirectioneel kunnen laden en er is nog geen systeem van vergoedingen voor wie op deze wijze stroom aan het net levert. Omwille van de praktische bezwaren zijn er voorlopig geen plannen om bidirectionele laadpalen uit te rollen op het openbare domein.’

Wel stelt de minister dat het voor particulieren mogelijk is om een bidirectionele laadpaal aan te schaffen. ‘Deze laadpalen moeten door Synergrid gehomologeerd zijn. Het plaatsen van zo’n paal is natuurlijk alleen maar zinnig als de wagen in staat is om bidirectioneel te laden. Technisch is ook dat perfect mogelijk; alleen staan autoconstructeurs op de rem omdat men vreest dat dit impact kan hebben op de levensduur van de batterij en daarbij voorlopig geen afspraken zijn gemaakt over wie van de baten van het systeem kan genieten.’

De drempels rond bidirectioneel laden zijn volgens De Ridder vooral van technische aard. ‘Daarnaast moeten vooral afspraken gemaakt worden met betrekking tot de bijhorende verdienmodellen. Er zijn geen concrete plannen om proefprojecten rond bidirectioneel laden te starten. Het lijkt nuttiger om eerst meer eenvoudige manieren van slim laden toe te passen.’

Goed gespreid
Door het vraaggestuurde systeem van de huidige concessie voor publieke laadinfrastructuur, zijn de opgestelde laadpunten volgens de minister goed gespreid over Vlaanderen. Om dit toekomstgericht te maken, wordt gekeken naar de toekomstige behoeften.

‘Het wordt de uitdaging om dit aan te pakken vanuit de gedetecteerde behoeften’, aldus Warnez. ‘Idealiter stellen alle lokale overheden een dekkend strategisch plan op. Dat kan aangevuld worden met een vraaggestuurde aanpak, waar nuttig of nodig.’

Onderstaande tabel bevat het jaarlijkse aantal aanvragen voor een publieke laadpaal volgens het principe ‘Paal volgt Wagen’.

Jaar

Antwerpen

Limburg

Oost-Vlaanderen

Vlaams-Brabant

West-Vlaanderen

Eindtotaal

2022

216

68

168

161

160

7.73

2023

574

169

498

440

473

2.154

2024

473

129

475

352

395

1.824

Eindtotaal

1.263

366

1.141

953

1.028

4.751

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten