Het leeuwendeel van de Nederlandse kopers was in het bezit van zonnepanelen – 81 procent – en 74 procent van de elektrische rijders wil de stroom van zijn zonnepanelen gebruiken om zijn auto te laden. Daarmee pakt de laadpaal een hoofdrol bij het verhogen van het zelfverbruik van zonnepaneelbezitters.
Prognoses
In Nederland is inmiddels 1 op de 3 nieuw geregistreerde personenauto’s al elektrisch. In het voorjaar van 2024 werd daarbij de grens van een half miljoen volledig elektrische personenauto’s gepasseerd en bovendien rijden er ook nog zo'n 350.000 plug-in hybride elektrische personenauto’s rond. Ook in België groeit het aantal elektrische personenauto’s hard. Waren dat er halverwege 2023 nog minder dan 140.000, halverwege 2024 waren dat er al meer dan 250.000. Een groei van ruim 80 procent.
Waar in België iets minder dan 4 procent van de 6 miljoen personenauto’s die op de wegen rondrijden volledig elektrisch is, werden in september 2024 voor het eerst meer nieuwe elektrische dan nieuwe benzineauto’s verkocht. In Nederland ligt het percentage elektrische personenauto’s inmiddels op zo’n 6 procent. Bovendien is van de ruim 9 miljoen personenauto’s nog eens zo’n 4 procent plug-in hybride. Daarmee is inmiddels 10 procent van de auto’s elektrisch.
Prognoses van kenniscentrum ElaadNL laten zien dat Nederland over 5 jaar – in het voor de klimaatdoelen belangrijke jaar 2030 – zo’n 2 tot 2,5 miljoen elektrische personenauto’s zal tellen. Daarbij zijn meer dan 1 miljoen thuislaadpunten nodig. In 2023 installeerden consumenten in Nederland ruim 140.000 laadpalen en in de eerste 3 kwartalen van 2024 ging het om bijna 120.000 laadpalen. Daarmee neemt de uitrolsnelheid flink toe. Het besluit van het kabinet-Schoof om in Nederland alle subsidies voor elektrische personenauto’s stop te zetten, vormt daarbij wel een bedreiging voor de groeisnelheid. In Vlaanderen is er juist nog altijd een subsidie voor de aanschaf van elektrische auto’s. Waar die in 2024 nog 5.000 euro was, bedraagt die in 2025 nog altijd 4.000 euro en in 2026 3.000 euro.
Afstemmen
Met de snelle groei van het aantal elektrische personenauto’s worden ook de gevolgen zichtbaar voor de netbeheerders. Als alle elektrische personenvoertuigen op nagenoeg dezelfde tijd aankomen bij laadpunten, levert het laden grote druk op het lokale elektriciteitsnet op. Dat speelt vooral tussen 17.00 en 20.00 uur, als de meeste auto’s op de eigen oprit of aan een publieke laadpaal ‘tanken’. Door de laadsnelheid van elektrische auto’s in de avonduren te verlagen, wordt de belasting van het lokale elektriciteitsnet fors beperkt. Slim laden vermindert de avondlaadpiek met 35 tot 49 procent blijkt uit de Slim Laden-proef van energiebedrijf Vattenfall, ElaadNL en netbeheerder Enexis.
Enexis is ook betrokken bij de pilot ‘Netbewust thuisladen’ van de ANWB, Vattenfall en Eneco die in februari 2025 wordt afgerond. Consumenten wordt gevraagd het laden van hun elektrische auto af te stemmen op de beschikbare ruimte op het stroomnet. Zo willen de netbeheerders en de energiebedrijven ervoor zorgen dat huishoudens bij het laden van hun elektrische auto binnen de grenzen van het elektriciteitsnet blijven.
Lees het volledige artikel hieronder in de Solar Magazine Marktgids Zonne-energie 2025.