De oprichting van slimme laadpleinen speelt volgens Fluvius een cruciale rol in de toekomst van elektrisch vervoer. De hubs – centrale locaties waar 2 of meerdere laadpalen via 1 netaansluiting aangeboden worden – faciliteren ‘slim laden’ en daarmee een potentieel lagere netbelasting.
Avondpiek
Belangrijke voordelen zijn een grotere laadzekerheid voor de elektrische rijder en een efficiëntere ruimtelijke inplanting. Daarnaast kunnen de laadhubs volgens de onderzoekers ook ontmoetingsplaatsen worden met extra voorzieningen voor buurtbewoners. Ook deelauto’s kunnen er een plek hebben.
De studie benadrukt dat de laadhubs een mogelijke oplossing kunnen bieden om de belasting op het elektriciteitsnet te verminderen door meerdere laadpunten te groeperen op 1 netaansluiting en door in te zetten op slim laden om zo bijvoorbeeld de avondpiek te verminderen.
Slimmer uitrollen
‘Via slimme laadhubs kunnen we publieke laadpalen slimmer uitrollen, zeker in stedelijke en voorstedelijke gebieden’, aldus Guy Cosyns, directeur Klantendienst en Databeheer bij Fluvius. ‘Dit helpt om de groei van elektrische auto’s op te vangen en geeft lokale overheden en netbeheerders de handvaten om hun infrastructuur aan te passen aan de juiste netcapaciteit en zo gerichte investeringen te doen in het kader van de netwerken voor morgen.’
‘De nieuwe Vlaamse Regering trekt de kaart van strategisch geplaatste slimme laadpleinen, wat heel positief is’, zegt Naomi Cambien, beleidsmedewerker Mobiliteit bij Bond Beter Leefmilieu. ‘De nieuwe concessie voor publieke laadpalen, die er tegen voorjaar 2025 moet liggen, biedt een uitstekende kans om hier concreet mee aan de slag te gaan.’