Afgelopen voorjaar besloot het toenmalige kabinet dat volledig elektrische auto’s en andere emissievrije personenwagens vanaf 2026 tot en met 2028 een korting van 40 procent krijgen op de motorrijtuigenbelasting. In het hoofdlijnenakkoord bevestigden PVV, VVD, NSC en BBB die belastingkorting te willen behouden, maar op Prinsjesdag meldde het kabinet dat elektrische auto’s vanaf 1 januari 2026 toch geen 40 maar slechts 25 procent korting op de motorrijtuigenbelasting krijgen.
Niet zwaarder belast
Met hun amendement vragen Pieter Grinwis (ChristenUnie) en Hans Vijlbrief (D66) dat het oorspronkelijke afbouwpad voor de korting op de motorrijtuigenbelasting voor emissievrije voertuigen van kracht blijft, zodat elektrische auto’s vanaf 2026 niet zwaarder worden belast dan een vergelijkbaar model op benzine.
‘Waar in de voorjaarsnota een afbouwpad werd voorgesteld om van 75 procent korting in 2025 naar 40 procent korting te gaan in 2026 en vervolgens in 2031 naar 0 procent, wordt in het nieuwe Belastingplan de korting versneld en aangescherpt doorgevoerd naar om te beginnen 25 procent in 2026’, lichten de Kamerleden toe. ‘Hierdoor wordt het gewicht van het accupakket van een elektrisch voertuig onvoldoende gecorrigeerd, waarmee elektrisch rijden fiscaal benadeeld dreigt te gaan worden ten opzichte van fossiel rijden. Dit zal naar verwachting grote gevolgen hebben voor de transitie naar elektrische mobiliteit de komende jaren. Tevens schiet het kabinet zichzelf daarmee in de voet gelet op zijn doelstellingen voor emissiereductie in 2030.’
Het oorspronkelijke afbouwpad uit de Voorjaarsnota is in onderstaande tabel te zien.
Jaar |
Voorjaarsnota 2024 |
Belastingplan 2025 |
2025 |
75 procent |
75 procent |
2026 |
40 procent |
25 procent |
2027 |
40 procent |
25 procent |
2028 |
40 procent |
25 procent |
2029 |
35 procent |
25 procent |
2030 |
30 procent |
0 procent |
Als dekking voor hun voorstel opperen ChristenUnie en D66 om het tarief van de motorrijtuigenbelasting voor alle personenauto’s en particuliere bestelauto’s tijdelijk te verhogen met 7,5 procent. Dit gebeurt voor de periode 2026 tot en met 2030. Met ingang van 1 januari 2031 vervalt de voorgestelde tariefkorting en wordt de tariefverhoging van 7,5 procent ongedaan gemaakt. De motorrijtuigenbelasting wordt op dat moment evenredig verlaagd, namelijk met 6,98 procent.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.