logo
wvhj2023
© PowerGo
© PowerGo
25 september 2024

Subsidie batterijen bij laadinfra: ‘Beste scenario is kickstart zwaar elektrisch vervoer’

Wat is de meerwaarde van de SPRILA en SPULA subsidies voor de businesscase van laadinfra en de elektrischvervoermarkt? De redactie vroeg het aan Jaimy Kearney, hoofd businessdevelopment bij PowerGo.

PowerField is een van de grote Nederlandse ontwikkelaars van zonneparken. Het heeft er inmiddels 30 op zijn naam staan, goed voor een gezamenlijk vermogen van meer dan 1 gigawattpiek. Sinds 2023 realiseert PowerField tevens energieopslagprojecten. Met PowerGo werkt het bovendien aan de internationale uitrol van een laadnetwerk voor elektrische voertuigen.

Stabiele energiestroom
‘Daarmee bieden we een full circle solution’, aldus Kearney. ‘We combineren opwek, opslag en afname. Met de ingebruikname van onze batterij van 52 megawattuur bij Zonnepark Wanneperveen dit jaar lanceerden we bovendien PowerField Energy. Hiermee handelen we in stroom uit onze zonneparken en energieopslagsystemen en zorgen we voor een stabiele energiestroom naar het elektriciteitsnetwerk. We bouwen kortom aan een virtual power plant: opwek, opslag en inzet van zonne-energie via PowerField, en via PowerGo zetten we de energie in voor onze laadpalen.’

Significante speler
PowerGo exploiteert nu zo’n 2.000 laadpunten voor elektrische voertuigen in 7 landen – waaronder Nederland, België, Noorwegen, Spanje en Duitsland – voor partijen als HelloFresh, Jumbo, PLUS, Basic-Fit en verschillende overheden. Op dit moment worden er nog eens zo’n 2.000 gebouwd, op verschillende locaties zoals winkelcentra, langs snelwegen en bedrijventerreinen. De verwachting is dit aantal in het komende jaar nog te verdubbelen met de laadpunten in de pijplijn. Dat maakt PowerGo nog niet de grootste charge point operator (cpo) in deze Europese markt, ‘maar de ambitie is een significante speler te worden, en vooral ook om een innovatieve partij te zijn’, aldus Kearney.

Niet vanzelf
Hoe kijkt Kearney naar de opkomst van elektrische voertuigen in Nederland, met name in het marktsegment dat PowerGo bedient – dat van publiek laden en laadoplossingen voor wagenparken? ‘Het is onze overtuiging dat elektrisch vervoer de toekomst heeft. We hebben een energietransitie te realiseren en daar moeten we op doorpakken. Dat zien wij ook gebeuren. Er wordt door velen in bedrijven geïnvesteerd, bijvoorbeeld door retailers voor wie wij snellaadinfra realiseren. Aan interesse hebben we geen gebrek. Wij zien de toekomst dus positief. Dat wil echter niet zeggen dat alles vanzelf gaat.’

Piekmomenten
De projecten van PowerGo kennen doorgaans diverse complexiteiten, vertelt Kearney. Ze wijst daarbij allereerst op de aansluitingen op het elektriciteitsnet. Dat is nogal eens problematisch, met name in de vele Nederlandse congestiegebieden. Het plaatsen van een batterij, waarin stroom wordt opgeslagen om elektrische voertuigen te laden op piekmomenten, kan echter uitkomst bieden. ‘Zo kunnen we via een batterij bijvoorbeeld met een kleine aansluiting van 3 x 80 ampère toch met 50 tot 320 kilowatt laden.’

Lees het volledige artikel hieronder in de september 2024-editie van Storage Magazine.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten