Het marktonderzoeksbureau ondervroeg 1.066 Europese directeuren en leidinggevenden van mkb-bedrijven met 10 tot 200 medewerkers, van wie 299 Nederlanders en 104 Belgen.
Voldoening
Hoewel Nederlandse ondernemers in vergelijking met hun Europese collega's relatief gelukkig zijn met hun werk – 87 procent haalt er voldoening uit – overweegt een derde van hen te stoppen met ondernemen.
Ze hebben echter geen duidelijk plan over hoe ze dit moeten aanpakken: maar liefst 6 op de 10 Nederlandse ondernemers hebben geen duidelijke exit-strategie. Dit en meer blijkt uit de nieuwste driemaandelijkse Europese Bedrijfsovernamebarometer van Marktlink.
Verkoopproces
Tom Beltman, partner bij Marktlink, benadrukt dat tijdige voorbereiding cruciaal is voor een succesvol verkoopproces. Hij adviseert ondernemers zich minimaal 3 tot 5 jaar voor een beoogde verkoop te laten informeren over waardebepaling en potentiële kopers. Juist op het moment dat ze nog met plezier in het ondernemerschap zitten.
‘De realiteit van vergrijzing en veranderende marktdynamiek vraagt om een plan voor de toekomst. De grijze golf die er aankomt, zorgt ervoor dat ondernemers ver voordat zij denken aan stoppen, in ieder geval moeten nadenken over de overdracht van hun bedrijf. Stoppen moet een weloverwogen beslissing zijn: ondernemers realiseren zich onvoldoende dat het vaak jaren duurt voordat een bedrijf en zijzelf verkoopklaar zijn.’
Gedwongen doorwerken
Uit het onderzoek blijkt verder dat 51 procent van de ondernemers niet weet welke stappen zij moeten nemen bij bedrijfsbeëindiging of verkoop. Slechts een derde weet daarnaast precies welke financiële opbrengst nodig is om zorgeloos te kunnen stoppen.
Beltman waarschuwt: ‘Wanneer je als ondernemer te lang wacht met het ontwikkelen van een exit-strategie, is de kans groot dat je door moet blijven werken, zelfs als je vermoeid bent door factoren zoals nieuwe wet- en regelgeving, conflicterende visies met latere generaties, of het niet meer kunnen bijbenen van technologische ontwikkelingen. Een ander potentieel gevolg van lang uitstellen is dat ondernemers hun bedrijf aanbieden tijdens de verwachte verkoopgolf door vergrijzing, wat het aanbod kan vergroten en daarmee mogelijk de verkoopprijs kan beïnvloeden.’
Remmend effect
Tot slot benadrukt Beltman dat uitstel van verkoop ook een remmend effect heeft op investeringen en innovaties. Dit heeft zijn weerslag op het Nederlandse bedrijfsleven: ‘Ondernemers die twijfelen over een verkoop en van plan zijn het bedrijf binnen 5 jaar te verkopen, zijn vaak terughoudend met grote investeringen. Deze terughoudendheid kan de groei en ontwikkeling van een bedrijf in de weg staan. Elke doordachte investering als onderdeel van een exit-strategie levert doorgaans meer op dan het uitstellen ervan.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.