Aannemers moeten voortaan zoveel mogelijk elektrisch materieel inzetten en voor klein materieel zoals trilplaten, minikranen of kleine shovels wordt dit zelfs verplicht. Waar mogelijk worden ook mobiele kranen, vrachtwagens of een gehele asfaltset elektrisch ingezet. De eerste keer dat dit gebeurt, is bij de aanleg van fietspad Grote Griet in Arnhem-Zuid.
Tot 37 kilowatt
Arnhem – befaamd vanwege zijn elektrische trolleybussen – wil nu er steeds meer zwaar elektrisch materieel voor de wegenbouw beschikbaar komt daar maximaal van profiteren. Bij de aanleg of aanpassing van een weg, wordt daarom voorgeschreven dat ‘kleiner’ materieel met een vermogen tot 37 kilowatt elektrisch moet zijn. In sommige gevallen komen daar aanvullende eisen voor groter elektrisch materieel bij.
Wethouder Duurzame Mobiliteit Nermina Kundić: ‘Hierdoor dragen we een fiks steentje bij aan schonere lucht in de stad. En het scheelt een hoop lawaai. Tel uit je winst.’
8 procent
De ‘zero-emissie-eisen’ gelden sinds dit jaar. In 2024 worden 8 grote projecten met zoveel mogelijk elektrisch materieel uitgevoerd. Bij die projecten wordt een fikse vermindering van uitstoot van CO2 gerealiseerd. Bij Grote Griet worden reducties van 45 ton CO2 verwacht.
Een van de uitdagingen is: waar moeten de elektrische graafmachines en vrachtwagens aan de laadpaal? Een gewoon laadpunt is doorgaans niet geschikt voor groot wegenbouwmaterieel. En het is bovendien niet de bedoeling dat bijvoorbeeld een grote vrachtwagen of een mobiele bouwkraan een hele nacht in een woonwijk staat op te laden. Kundić: ‘Daarom hebben we speciaal een industrieel oplaadpunt op bedrijventerrein Kleefse Waard ingericht. Dat heeft een vermogen dat 5 tot 10 keer zo hoog is als een normaal oplaadpunt voor elektrische auto’s. Daar kunnen zij zonder problemen opladen.’
De juni 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, het potentieel van de directe lijn, balkonzonnepanelen en het verhogen van het zelfverbruik.