Batterijen worden door het bedrijf gezien als het nieuwe goud. ‘Ze zijn cruciaal voor het balanceren van een stroomnet met veel hernieuwbare-energiebronnen en voor de elektrificatie van transport’, stelt Emmanuel Lagarrigue, co-hoofd Klimaatstrategie bij Kohlberg Kravis Roberts (KKR) in gesprek met BloombergNEF. ‘Het is gewoon veel gemakkelijker om een batterij te installeren dan om een transmissielijn aan te leggen. Net zoals zonne- en windenergie vandaag de dag de broodwinning zijn van veel infrastructuurfondsen, zullen het morgen batterijen zijn.”
600 miljard Amerikaanse dollar
Het Amerikaanse investeringsbedrijf beheert een vermogen van meer dan 600 miljard Amerikaanse dollar.
‘Als je kijkt naar de inzet van privékapitaal in het klimaat, dan zie je 2 soorten spelers: infrastructuurfondsen die investeren in hernieuwbare energie, en beginnende investeerders die er zijn om de klimaattechnologieën die we nodig hebben om de economie echt koolstofvrij te maken, te deriskeren’, duidt Lagarrigue. ‘Er is een ontbrekend midden dat niemand aanpakt. Als je je technologie eenmaal van risico's hebt ontdaan, heb je veel kapitaal nodig. Er is een soort valley of death waar klimaatbedrijven doorheen moeten, en dat is waar wij ons op richten. We zitten nu in een fase waarin het groene product niet duurder mag zijn omdat het groen is. De groene premie is voor een zeer korte periode aanvaardbaar. Hetzelfde geldt voor klimaatinvesteringen. Beleggers willen rendement zien en een betekenisvolle impact op het CO2-arm maken van de economie. Daarom hebben we een strategie ontwikkeld die dit mogelijk maakt – een op groei gerichte infrastructuuraanpak, maar tegelijkertijd zorgen we ervoor dat alles wat we doen trouw is aan de missie van decarbonisatie.’
Goedkoopste manier
Veranderingen in energie, transport en infrastructuur kosten volgens Lagarrigue tijd. Een rechtvaardige overgang is in zijn ogen een overgang waarbij, gedurende de tussenliggende periode, energie betaalbaar en beschikbaar blijft.
‘Sommige nieuwe technologieën hebben een inflatoir effect (red. het bevorderen van geldontwaarding) omdat je in het begin een groene premie hebt. Als we te radicaal zijn in de overgang, lopen we het risico dat we te veel inflatie in het systeem creëren. Dat zou een enorme terugslag veroorzaken en het hele systeem lamleggen. Het is dus oké om een tijdje een beetje fossiele brandstoffen te behouden, zodat we garanderen dat het energiesysteem altijd veilig, beschikbaar en betaalbaar is en we niet te veel inflatie creëren. Ik denk dat dat de prijs is die we moeten betalen. Nieuwe technologieën – omdat je innovatie hebt – worden uiteindelijk deflatoir. Zie zonne-energie vandaag de dag. Het is de goedkoopste manier om elektriciteit te maken. We zullen hetzelfde punt bereiken met batterijen en andere koolstofarme technologieën.’
Lagarrigue gelooft dan ook dat de wereld in 2050 uitstootvrij kan zijn. ‘Ik denk dat 2050 haalbaar is. Je hebt 12 tot 15 technologieën nodig om de economie CO2-vrij te maken. Zonne-energie levert geld op. Windenergie levert geld op. Batterijen komen eraan. Elektrisch vervoer groeit nog steeds. Er zijn redenen om optimistisch te zijn.’
Morgen
In de afgelopen 15 jaar heeft KKR meer dan 34 miljard euro geïnvesteerd in oplossingen voor klimaat- en milieuduurzaamheid. Een groot deel van dat geld ging naar hernieuwbare energie, de circulaire economie en energie-efficiëntie.
Lagarrigue: ‘Nu verdubbelen we onze klimaatstrategie. Tot nu toe hebben we 3 investeringen gedaan: de Britse batterijfabrikant Zenobe, het Amerikaanse zonne-energie- en energieopslagbedrijf Avantus en de Spaanse waterstofontwikkelaar Ignis. Gemiddeld hebben we het bij elke deal over de inzet van 400 miljoen tot 700 miljoen aan aandelenkapitaal, met een holdingperiode van 5 tot 7 jaar. Dat zou genoeg moeten zijn om die activa te stabiliseren en aantrekkelijk te maken voor traditionele infrastructuurfondsen. Net zoals zonne-energie en windenergie vandaag de dag de broodwinning zijn van veel infrastructuurfondsen, zullen het morgen batterijen zijn. Dit is een unieke benadering die we hanteren – we denken voor deze activa als infrastructuurinvesteerders.’
Elektriciteitsverbruik verdrievoudigd
‘Het elektriciteitsverbruik zal in 2050 verdrievoudigd zijn’, vervolgt Lagarrigue. ‘We gaan een deel van dat probleem oplossen met batterijen, veel decentrale opwekking en vehicle-to-grid en andere kleine dingen. Maar de manier waarop we het netwerk beheren, de manier waarop we nutsbedrijven reguleren – dat moet veranderen. We hebben directeuren van nutsbedrijven op een bepaalde manier gestimuleerd, we hebben nutsbedrijven op een bepaalde manier gereguleerd. Nu hebben we een slimmer en meer gedecentraliseerd elektriciteitsnet nodig en een andere manier van beheer. We moeten opnieuw nadenken over hoe we elektriciteit opwekken, opslaan, uitwisselen en delen. ‘De benodigde technologieën zijn beschikbaar, het gaat er vooral om hoe we het systeem structureren en reguleren. Die overgang naar een nieuwe rol van elektriciteitsbedrijven en een nieuwe manier om vraag en aanbod in balans te brengen is in sommige regio’s al gaande. Het beste voorbeeld is waarschijnlijk het Verenigd Koninkrijk, waar het niet zeldzaam is om batterijen, laadpalen en thermostaten te zien die flexibiliteit bieden aan het elektriciteitsnet, in plaats van kolen- of gasgestookte energiecentrales.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.