De belangenorganisatie constateert dat elektrische rijders in Nederland steeds vaker geconfronteerd worden met nachtelijke blokkeertarieven op publieke laadpalen. 2 jaar geleden rekende vrijwel geen enkele laadpaal een blokkeertarief, maar inmiddels brengt bijna 1 op de 3 Nederlandse publieke laadpalen dit tijdsgebonden tarief in rekening.
Laadpaalkleven
De ANWB vindt dat blokkeertarieven midden in de nacht hun doel voorbijschieten. Daarom heeft de organisatie de nieuwe Auto-stopfunctie in de ANWB Laadpas-app gelanceerd, die nachtelijke blokkeertarieven bij een volle batterij vanaf 23.00 uur ’s avonds voorkomt. Deze functie stopt automatisch de laadsessie als de accu vol is tussen 23.00 en 07.00 uur. De ANWB stopt geen laadsessies als de batterij al voor 23.00 uur vol is, omdat ze het dan redelijk vindt dat de auto bij de laadpaal wordt weggehaald.
Wel merkt de belangenbehartiger op in de basis niet tegen een blokkeertarief – een tijdsgebonden tarief bovenop het stroomtarief – te zijn. Er zijn namelijk veel meer elektrische auto’s dan publieke laadpalen en een blokkeertarief kan een doeltreffend middel zijn om laadpaalkleven tegen te gaan en de beschikbaarheid van laadpalen te verbeteren.
Geen verdienmodel
Tegelijkertijd vindt de ANWB wel dat het tijdsbestek waarna dit blokkeertarief ingaat en de hoogte ervan in verhouding moeten zijn met het beoogde gebruik van de laadpaal en locatie. Met andere woorden, een blokkeertarief moet bedoeld zijn om het blokkeren van laadpalen tegen te gaan en geen extra verdienmodel zijn voor laadpaalaanbieders. Dat laatste lijkt nu wel het geval.
Zo zijn er laadpaalaanbieders die al vanaf de eerste minuut een blokkeertarief rekenen. Daarnaast lopen blokkeertarieven vaak gedurende de nacht door en ook dan schieten ze hun doel voorbij. Iedereen moet ’s nachts zijn auto kunnen laden zonder uit bed te hoeven om extra kosten te voorkomen. De ANWB vindt dit belangrijk, omdat meer dan de helft van alle woningen in Nederland niet beschikt over een eigen oprit. Dat betekent dat veel elektrische rijders niet kunnen laden tegen het gunstige eigen stroomtarief, maar aangewezen zijn op een duurdere publieke laadpaal. Door blokkeertarieven zijn ze nog duurder uit, terwijl ze vaak geen alternatief hebben.
Aanpassing Allego
De ANWB wil niet alleen elektrische rijders behoeden voor onredelijk hoge laadkosten, maar ook een discussie op gang brengen over blokkeertarieven.
Op basis van gefundeerde feedback van de ANWB heeft Allego, een van de grootste aanbieders van laadpalen in Nederland, aangekondigd dat ze per 1 september het blokkeertarief aanpassen. Vanaf die datum wordt dit tijdsgebonden tarief pas berekend bij een sessieduur van meer dan 4 uur, waarbij de uren tussen 23.00 en 07.00 uur zijn uitgesloten. De ANWB hoopt dat meer aanbieders dit voorbeeld volgen, waarbij de Auto-stopfunctie van de ANWB Laadpas-app idealiter vanzelf onnodig wordt.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.